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영재학생들의 과학 수업에서의 세분화 경험

Gifted Students' Differentiated Experiences in Science Classes

  • 투고 : 2011.04.30
  • 심사 : 2011.06.21
  • 발행 : 2011.06.30

초록

영재학생에게 적합한 세분화 교육의 방안을 모색하기 위하여 학교, 학원, 영재원에서 이루어지는 과학 수업에서의 세분화 현황을 파악하였다. 서울 지역의 특정 대학부설 영재교육원에서 교육을 받는 중학교 2학년 학생 90명이 세분화 경험을 묻는 설문지에 응답하였으며 문항별, 장소별로 교차 분석한 결과는 다음과 같이 나타났다. 영재원에서는 다양한 자료를 활용하여 수업 받은 경험 있는 반면 학교에서는 주로 교과서를, 학원에서는 자습서를 활용하여 수업을 받고 있었다. 또한 학교나 학원에서 형성평가를 자주 치르는 것으로 나타났으며, 학습 속도가 빠른 학생들이 학습과 관련 없는 활동이나 복습 및 문제풀이에 시간을 보내고 있었다. 영재학생들은 주로 학교 과학 수업을 통해 스스로 흥미를 탐색하는 경향이 나타났지만 흥미를 바탕으로 집단을 구성하는 노력은 영재원에서 우세하게 나타났다. 학습 활동에 대한 학생의 선택과 수업 내용을 미리 익힌 학생을 위한 교사의 준비에 대한 응답률은 가장 낮게 나타났다.

In order to investigate the differentiation for gifted students, we studied the present condition of differentiation applied in science classes at regular schools, private educational institutes, and gifted education centers. A questionnaire regarding differential instruction was administered to 90 eighth graders enrolled in university- based gifted centers in Seoul. The results of chi-square testing based on the questions and educational institutions showed that students used only a textbook at regular schools and several workbooks at private educational institutes, while students could use various specialty publications at gifted education centers. Students frequently took post-test at regular schools and private education institutes. Further, at regular schools and private education institutes, students who completed curricular activities early spent their time performing unrelated tasks or reviewing the lessons or solving problems. Gifted students tend to develop their interests by themselves through science classes at regular schools. However, efforts to group students according to their interests were predominant at the gifted education centers. The response rate for students' choice of curricular activities and teachers' preparation for advanced learners were the lowest in all questions.

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