DOI QR코드

DOI QR Code

The Role and Responsibilities of Coordinators in Korean Gifted Classes by Examining the Coordinators of Foreign Gifted Programs

외국 영재교육 프로그램 코디네이터의 역할을 통해 고찰한 한국 영재학급 업무 담당자의 역할과 대안

  • Received : 2011.05.06
  • Accepted : 2011.06.16
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study is to find out the role and responsibilities of coordinators for gifted classes in Korean schools, by examining the role and responsibilities, and qualifications of coordinators' at gifted classes in America and England. To do this, first, we examine the tasks and role of Korean gifted classes in elementary and secondary schools. Then we look into the coordinators of gifted programs of public schools and university programs in America and England. The coordinators of America and England are experts in gifted programs who have understanding and knowledge on gifted education, and they work for everything regarding gifted programs, such as designing the gifted education program, dealing documents regarding gifted programs, and assisting school personnel in the identification, development, teaching and evaluation of gifted students. The coordinators are the most important and core person in gifted programs. However, in Korean school, the role of coordinators is one of the school tasks of which any teacher has to take charge and there is no regulation on the qualification of coordinators. Therefore we suggest to set up the regulations of qualification, role and responsibilities of gifted programs' coordinators, by understanding that the role of coordinators is important.

본 연구는 시 도교육청 영재학급의 운영을 맡고 있는 업무담당자들의 역할과, 외국 영재교육 프로그램의 업무를 담당하는 코디네이터들의 역할과 자격이 어떠한지를 고찰하여 한국 영재학급 업무담당자의 책임과 역할, 자격에 대한 대안을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 시 도교육청 영재학급의 영재업무 담당자의 업무와 역할에 대해 알아보았고, 미국과 영국의 영재교육 프로그램 코디네이터의 자격과 역할 등과 비교하여 보았다. 미국과 영국의 영재프로그램 코디네이터들은 영재교육에 대한 이해와 전문적인 지식을 갖추고, 영재프로그램의 전반적인 기획과 운영, 학생 및 학부모 상담, 학생과 교사의 선발과 평가 등 영재교육 전반에 있어 가장 중요하고 핵심적인 역할을 하는 사람들이었다. 하지만 한국의 경우 영재업무는 학교의 여러 업무들 중 하나로 인식되어, 영재교육에 대한 이해와 전문성에 관한 어떠한 규정도 정해져 있지 않았다. 영재교육을 실시하는 원래의 목적을 충실히 이행하기 위해서 영재업무 담당자의 전문성은 확보되어야 하며, 그에 적절한 대우 또한 이루어져야 한다는 점을 대안으로 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2010). 2010년도 영재교육 현황파악. (검색일: 2010. 9. 10)
  2. 김미숙, 이희현, 임청묵 (2008). 시.도 교육청과 대학의 영재교육기관 운영 효율화 방안 연구. 서울: 한국교육개발원 보고서. (RR-2008-34)
  3. 이봉우, 손정우, 최원호, 이인호, 전영석, 최정훈 (2008). 과학영재교육에서 교사들이 겪는 어려움. 초등과학교육, 27(3), 252-260.
  4. 이희권 (2009). 영재교육 정책: 어제와 오늘. 서울: 박학사.
  5. 정현철, 류지영, 김환남, 이영주 (2011). 과학영재교육기관 운영실태 및 발전 방안. 대전: KAIST 과학영재교육연구원 보고서. (RR-2011-11)
  6. Borland, J. (1989). Planning and implementing programs for the gifted. New York, NY: Teachers college, Columbia University.
  7. Bramley Church of England Primary School (2007). Gifted and talented child policy. Hampshire, England: Bramley Church of England Primary School.
  8. California Department of Education (2005). Gifted and Talented Education Program Resource Guide. Sacramento, CA: California Department of Education.
  9. Clark, B. (2008). Growing up gifted (7th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  10. Coleman, M. R., Gallagher, J. J., & Foster, A. (1994). Updated report on state policies related to the identification of gifted students. Chapter Hill, NC: University of North Carolina Press.
  11. Indiana Department of Education. (2002). A gifted education resource guide for Indiana parents and educators (2nd Ed.). Indianapolis, IN: Indiana Department of Education, Division of Exceptional Learners.
  12. Mazzoli, L., Campbell, R. J., & Hewston, R. (2006). The second annual survey of the workloads and support needs of gifted and talented coordinators in secondary schools in England. Occasional Paper No. 15. The National Academy for Gifted and Talented Youth. Coventry, UK: University of Warwick.
  13. Monks, F. J., & Pflüger, R. (2005). Gifted education in 21 European countries: Inventory and perspective. Nijmegen, Netherlands: Radbond University Nijmegen.
  14. Ohio Department of Education. (2011). Gifted education coordinator factsheet. Columbus, OH: Office for Exceptional Children-Gifted Education Services.
  15. Reis, S., & Renzulli, J. S. (1988). The role and responsibilities of the gifted program coordinator. Roeper Review, 11(2), 66-72. https://doi.org/10.1080/02783198809553168