A Study on the Effect of CMC on Learning Performance

커뮤니케이션 매체의 이용수준이 성과에 미치는 영향 - 친숙도의 조절효과를 중심으로 -

  • Li, Guo Zhong (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University) ;
  • Kwon, Sun-Dong (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University)
  • 이국충 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 권순동 (충북대학교 경영정보학과)
  • Received : 2011.06.09
  • Accepted : 2011.06.20
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Recently, Dennis et al.(2008) proposed media synchronicity theory. In this theory, for conveyance communication processes, use of media supporting lower synchronicity should result in better communication performance. But for convergence processes, use of media supporting higher synchronicity should result in better communication performance. This paper proved a part of the propositions of media synchronicity theory, because media synchronicity theory was proposed theoretically, not empirically. We used a data set generated from the survey. The respondents of survey were 163 students who had experienced the communication media in the classes that should summit result of team projects or team reports. According to the results of data analysis, higher use of communication media led to better learning performance. The familiarity of task moderated the effect of communication media on learning performance. And use of media supporting higher synchronicity led to better learning performance.

벤처기업을 경영함에 있어서 효과적인 커뮤니케이션은 필수적이다. 커뮤니케이션은 구성원들 간의 상호 응집력을 높이고, 근로의욕이나 협동심, 직업만족 등을 향상시키기 때문이다. 최근 정보기술의 발달과 융합으로 인해서 새로운 커뮤니케이션 매체가 등장하고 있고, 이러 한 새로운 커뮤니케이션 매체가 제공하는 기회를 활용하기 위해 새로운 연구들을 시도하고 있다. 본 연구에서는 커뮤니케이션을 통한 과업성과를 향상시키기 위해 다음 세 가지 질문에 대한 답을 찾고자 하였다. 첫째, 커뮤니케이션 매체의 이용수준이 높아지면 과업성과가 향상되는가? 둘째, 커뮤니케이션 매체의 이용수준이 과업성과에 미치는 영향은 과업이 친숙한 상황과 낯선 상황에 따라 어떻게 달라지는가? 셋째, 매체의 동기성 수준에 따라 과업성과가 어떻게 달라지는가? 본 연구에서는 이를 검증하기 위해 커뮤니케이션 매체의 이용수준과 친숙도 그리고 성과로 구성된 연구모형을 작성하였다. 본 연구에서는 연구모형의 답을 대학에서의 팀 과목 수업에서의 학업성과에 대한 연구에서 찾았다. 왜냐하면 기업조직에서의 과업 수행방식은 예비 관리자 또는 미래 경영자를 양성하는 경영대학의 팀 과목 수업방식과 유사하기 때문이다. 본 연구에서는 팀 과목을 수강한 경험이 있는 대학생들을 대상으로 163부의 설문을 회수하여 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니케이션 매체 이용수준이 높아질수록 성과가 높아졌다. 즉, 전화통화나 핸드폰 문자, 이메일, 메신저, 블로그, 인터넷 게시판 등의 커뮤니케이션 매체를 더 많이 이용할수록 과목 내용을 보다 빠르게 이해하고, 이해수준을 높였으며, 더 나은 학점을 받았다. 둘째, 과목 친숙도의 조절효과를 분석한 결과, 과목 친숙도가 높을수록 커뮤니케이션 매체 이용수준이 학업성과에 미치는 영향이 크게 나타났다. 셋째, 커뮤니케이션 매체의 동기성 수준이 높을수록 커뮤니케이션 매체의 이용에 따른 학업성과가 크게 나타났다.

Keywords