DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Effectiveness of Applying CRESST Formative Assessment Program to the 7th Grade Level-Differentiated Math Classes

중학교 1학년 수학 수준별 수업에 적용한 CRESST 형성평가 프로그램 효과 분석

  • Received : 2011.04.16
  • Accepted : 2011.05.06
  • Published : 2011.05.25

Abstract

Formative assessment is considered one of the effective strategies for teaching and learning mathematics. But it seems that there are few systematic researches which cover the process of practicing formative assessment in a class and providing feedback to the students. This study adopts CRESST Formative Assessment Program as a prototype. After some modifications of it to suit our educational system, this study analyzes the effectiveness of applying that program to the 7th grade level-differentiated math classes. Afterwards, this study tries to draw some significant educational discussions and implications for improving teaching and learning mathematics.

효과적인 수학 교수 학습 방안의 하나로 형성평가에 주목하였으나 수업에서 형성평가를 실시하고 그에 따른 피드백을 주는 일련의 과정을 체계적으로 다루는 연구는 부족한 것으로 보인다. 이에 본 연구에서는 CRESST 형성평가 프로그램을 하나의 모형으로 채택한 후 우리나라 실정에 맞게 수정하여 중학교 1학년 수준별 수업에 적용함으로써 수준별 수업에 따른 CRESST 형성평가 프로그램의 효과를 분석하였다. 또한 그 결과를 바탕으로 수학 교수 학습 방안을 개선하기 위한 교육적 논의와 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. Black, P. J., & Wiliam, D. (1998a). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, Principles, Policy, and Practice, 5(1), 7-74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102
  2. Black, P. J., & Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. London: School of Education. King's College.
  3. Black, P. J., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Maidenhead. UK: Open University Press.
  4. Niemi, D. N. (1996). Instructional influences on content area explanations and representational knowledge: Evidence for the construct validity of measures of principled understanding. (CRESST Tech. Rep. No. 403). Los Angeles: University of California, National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing CRESST).
  5. Pellegrino, J. W., Chudowsky, N., & Glaser, R. (Eds.). (2001). Knowing what students know: The science and design of educational assessment. Washington. DC: National Academy Press.
  6. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사.
  7. 남정희․성을선․엄재호․김경희․최병순 (1999). 형성평가에 대한 과학교사들의 인식 및 실태. The Journal of the Korean Chemical Society 43(6), 720-727.
  8. 박선화 편 (2005). 수학․영어과 교육과정 개정 시안 및 수준별 수업 활성화 방안 공청회. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2005-41.
  9. 진경애․송미영․김화경․고성희 (2009). 수준별 수업에 따른 학생평가 방안 연구-수학, 영어 교과를 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2009-5.
  10. 최승현․황혜정․류현아(2010). CRESST 형성평가 프로그램의 이해 및 효과성 -중학교 2학년 대수 관련 내용을 중심으로-. 대한수학교육학회지 <학교수학> 12(2), 193-217.