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전기추진선박의 토크 및 속도변화에 따른 전력변환장치의 고조파 분석

Harmonic Analysis of Power Conversion System for Torque and Speed Changing of Electric Propulsion Ship

  • 김종수 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 김성환 (한국해양대학교 기관시스템공학부)
  • Kim, Jong-Su (Division of Marine System Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Seong-Hwan (Division of Marine System Engineering, Korea Maritime University)
  • 투고 : 2011.01.19
  • 심사 : 2011.03.24
  • 발행 : 2011.03.31

초록

근래에 전기추진선박의 필요성이 대두되고 있으며 특수선박을 시작으로 건조가 증가되고 있는 실정이다. 하지만 선박은 운항 환경에 따라 추진기의 출력 토크 및 속도의 변동이 심하므로 전기추진시스템에 큰 영향을 미친다. 대표적으로 출 입항시, 정상상태의 대양 항해시, 황천 항해시에 선박 추진시스템의 토크 및 속도 변동이 짧지만 빈번하게 변동하게 되므로 전기추진시스템의 전력변환장치에서 전류 및 전압파형에 고조파가 크게 포함되어 발전기, 변압기, 컨버터, 인버터 및 추진전동기에 손실의 증가, 기기의 열화 및 토크 맥동 발생 등의 좋지 않은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 선박의 운항 환경에 따른 추진시스템의 전류 및 전압파형에 포함되는 고조파 함유율을 분석하였다. 분석 결과 저속 영역에서의 잦은 속도 및 부하 변동에 따라서 전동기에 공급되는 전류 및 전압 파형에 포함된 총 고조파 왜형율과 전동기의 토크 맥동이 증가됨을 확인할 수 있었다.

There are various environmental conditions under which ship may navigate over ocean or in harbor. Ship's torque and speed change frequently under the voyage conditions. In this case, harmonics is created in the electrical power systems. The major adverse impacts of voltage and current harmonics in the electrical power systems on generator, transformer, converter, inverter and propulsion motor lead to the increase of machine heating caused by iron and copper losses which are dependent on frequency. In this paper, an analysis of THD(total harmonic distortion) for currents and voltages in the propulsion equipment was carried out. The THD and torque ripple in the input currents of the propulsion motor have been confirmed by the simulation results.

키워드

참고문헌

  1. 김종수, 오세진(2009), 직접벡터제어방식을 사용하는 전기추진시스템의 고조파 제어, 한국해양정보통신학회지, 제13권, 12호, pp. 2618-2624.
  2. 김종수, 오세진, 김성환, 김현수, 김덕기, 윤경국(2008), 전기추진선박의 전력변환장치 성능 분석에 관한 연구, 한국마린엔지니어링학회지, 제32권, 8호, pp. 190-196.
  3. American Bureau of Shipping(2006), Control of Harmonics in Electrical Power Systems, American Bureau of Shipping, Houston, pp. 29-54.
  4. Chiasson, J and L. Tolbert(2002), Eliminating Harmonics in a Multilevel Converter Using Resultant Theory, IEEE Power Electronics Specialists Conference (PESC), pp. 503-508.
  5. CONVERTEAM(2006), Slow Speed & Medium Speed Propulsion Motor Solutions, CONVERTEAM THE POWER CONVERSION COMPANY. pp. 3-26.
  6. Gritter, David, Swarm S. Kalsi, and Nancy Henderson (2005), Variable Speed Electric Drive Options for Electric Ships, IEEE Electric Ship Technologies Symposium, pp. 347-354.
  7. Moham, N. and T. M. Umdeland(2003), Power Electronics: Converters, Applications and Design, 3rd edition, John Wiley & Sons, New York. p. 824.
  8. WU, BIN(2006), High-Power Converters and AC Drives, IEEE Press/Wiley-Interscience, New York. p. 333.

피인용 문헌

  1. Behavior Analysis of a Self Excited Induction Generator with Various Loads for a Hybrid Electric Propulsion System vol.22, pp.1, 2018, https://doi.org/10.9726/kspse.2018.22.1.041
  2. Charging and Discharging Characteristics Analysis of a Battery for a Hybrid Electric Propulsion System vol.22, pp.4, 2018, https://doi.org/10.9726/kspse.2018.22.4.039