몽골의 통과운송 안정화를 위한 주변국과 국제협력 개선방안

Improvement of International Cooperation with the Neighbouring Countries for Securing Transit Transport of Mongolia

  • 투고 : 2011.10.31
  • 심사 : 2011.12.29
  • 발행 : 2011.12.31

초록

중국과 러시아에 둘러쌓인 내륙국 몽골은 그동안 유럽과 아시아 국가들과 교역을 다양화하려 추진하여 왔다. 2009년 이후의 지속적 광물자원 가격의 상승은 몽골이 교역을 다양화하고 확대하는 데 도움이 되어 왔다. 그럼에도 불구하고, 중국과 러시아를 통과하는 데 국경에서 규제와 장애는 다양하며 복잡하다. 또한 몽골에서 중국과 러시아 항만까지 거리는 각기 1700km와 3800km로 몽골 수출입화물 운송에 고물류비 부담을 초래하고 있다. 이 연구는 몽골 광물자원의 효율적 물류체계에 대한 통과운송의 문제와 장애들을 논의한 후 통과운송을 개선하는 데 필요한 국제복합운송에 대한 제안과 국제협력 방안을 제시한다. 몽골은 천진항 경유 경로 외에 다른 국제복합운송 경로를 모색해야 하며. 장비의 확보를 위한 국제협의체구성, 국경통과시 통과절차의 개선, 새로운 국제복합운송 경로의 재무적 타당성 제고를 추진해야 한다.

Mongolia as a land-locked country, has tried to diversify its foreign trade with European and Asian countries. Recently continual price rise of mineral resources also helps Mongolia have chances to gain her trading partners. Nevertheless, regulations and barriers to exports of Mongolian mineral resources in China and Russia, which are transit countries, are complex and complicated in border crossing and transshipment procedures for transit transport. This paper discusses problems and barriers to economic and efficient logistics systems and transit transport of Mongolian mineral resources, and addresses a proposal of international intermodal transport corridors for improving transit transport, and suggests international cooperation, by applying transit rights of land-locked country. Specifically, it is necessary for Mongolia to search for other international intermodal corridors besides the corridor through the port of Tianjin. It is needed to build an international organization for discussion of affirmation of logistics equipments and improvement of transit procedure in border crossing, and to raise financial feasibility in building a new intermodal corridor.

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