An Empirical Study on the Adoption of Technology Acceptance Model in The Port Logistics Service

항만 물류서비스의 기술수용모델(TAM) 적용에 관한 실증적 연구

  • Received : 2011.10.18
  • Accepted : 2011.12.29
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The advancement of the information technology provides a wide range of corporate to cope with new business environments that are different in size, life and operation conditions. The Research methodology used in this study is Technology Acceptance Model. The Study Method are mainly survey and questionnaire. The major result of article can be summarized. Its are as the follows: This paper ware investigated the determinants of 'port service quality', 'perceived usefulness', 'perceived ease of use', 'utilization intention', 'practice use'. There are 400 sended samples and 150 returns, 173 of them are analyzed on a port utilization using TAM model. 1. The Port service quality are found to have a positive effect to 'perceived usefulness', 'perceived ease of use', 'utilization intention' 2. The perceived ease of use are found to have a positive effect to 'perceived usefulness', 'utilization intention' 3. The perceived usefulness is found to be positively related to 'utilization intention' 4. The utilization intention is found to have a positive effect to ''practice use' we hove to provide useful contribution to increase the Korea ports' competitiveness in introduction of port information system. In addition, in order to port development offer some insight in further research.

한국과 같이 무역의존도가 높은 국가에서 항만은 국제무역증진, 해운산업의 발달 및 연관산업을 직간접으로 발전시킨다는 점에서 경제적 중요성이 크다고 할 수 있다. 또한 항만은 상품의 수출입기능을 수행하는 육 해상수송의 연결지로서 뿐만 아니라 생산수단으로서 더욱 중요한 역할을 수행하고 있다. 항만 서비스 요인들의 효율성을 달성하기 위해서는 항만 물류정보화에 대한 시스템 구축이 선행되어야 한다. 또한 항만에서의 정보기술에 대한 사용자의 수용행태를 이해하고 보다 효율적인 항만물류 서비스 목적을 달성하기 위해 지속적인 항만물류 서비스 시스템을 개선해야 할 것이다. 본 연구에서는 항만물류서비스의 정보기술 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 기술수용모델을 기반으로 항만서비스 사용기업들의 특성을 반영한 연구모형을 개발하였다. 이와 같은 개발된 연구모형에 따라 항만물류 서비스의 기술수용모델의 요인들을 개발하여 항만서비스의 기술수용모델의 적용에 따른 효율성을 찾고자 한다. 결론적으로 항만에서 정보기술을 도입하여 항만 이용 당사자에게 제공함으로써, 항만제품 서비스 품질에 만족할 수 있고, 항만서비스에 정보기술을 도입하면 사용행동의도가 높아진다는 것이다. 그리고 사용행동의도가 실제적으로 항만 서비스 품질을 사용하는데 긍정적 효과가 있다. 따라서 항만 관계 시설에 정보기술을 도입하면, 항만 이용자에게는 업무 신속성과 비용절감, 인적감소, 항만 환경보호 등 전반적으로 직간접적인 항만 생산성 향상에 기여하게 될 것이다. 따라서 항만 정보기술의 지속적인 개발과 도입을 함으로써 글로벌 경쟁력을 발생할 것이다.

Keywords

References

  1. 건설교통부, 수출입물류중심의 국가물류정보체계혁신산업, 2006.
  2. 건설교통부, 국가물류기본계획(2001-2020), 2001.
  3. 김광익․신한원․이순환, "해운서비스 품질이 고객만족과 충성도에 미치는 영향에 관한 실증연구", 한국항만경제학회지, 제25집 제1호, 한국항만경제학회, 2009, 227.
  4. 김범중, "국제물류시설의 이용자 만족도 평가연구", 동국대학교 박사학위논문, 1999.
  5. 김병일․조철호, "항만 서비스품질이 고객만족에 미치는 영향 및 사후행동에 관한 연구 -인천항과 상해항을 중심으로-", 해운물류연구, 제54호, 한국해운물류학회, 2007, 78.
  6. 김석수․김상열, "물류정보기술이 기업의 경영성과에 미치는 상화작용 효과", 해운물류연구, 제39호, 한국해운물류학회, 2003, 51-75.
  7. 김영모, "해운마케팅에서의 서비스 품질지각에 관한 연구", 한국해양대학교 박사학위논문, 1995.
  8. 김율성, "컨테이너 선사의 항만선택 결정모형에 관한 연구", 한국해양대학교 박사학위논문. 2005
  9. 김홍섭, "항만서비스의 마케팅믹스 전략 구축방안", 제13차 항만경제학회 국제학술대회발표논문, 1998.
  10. 박경수, "한국중소기업의 정보기술 수용에 관한 연구", 중소기업연구, 제23집 제4호, 한국중소기업학회, 2001, 79-105.
  11. 박준혁․이강대․고현우, "국가 통합물류시스템 구축을 위한 물류정보 표준화 연구", 한국산업경영시스템학회 추계학술대회, 한국산업경영시스템학회, 2005, 166-174.
  12. 방희석․정재원․김승철, "우리나라의 효율적인 수출입물류 서비스 구축방안에 관한 연구 -선진외국항만과의 해운․항만물류정보시스템의 비교분석을 중심으로", 물류학회지, 제12집 제2호, 한국물류학회, 2007, 8-9.
  13. 서수완, "물류서비스 품질 지각이 구매행동에 미치는 영향 분석", 중앙대학교 박사학위논문, 2001, 42.
  14. 서수완․방희석, "물류서비스 품질 지각이 재구매 의도에 미치는 영향분석", 무역학회지, 제17집 제3호, 한국무역학회, 2002, 175-210.
  15. 송채헌․오한모․배상목, "우리나라 항만의 e-Port 구현전략에 관한 연구", 통상정보연구, 제4집 제2호, 2002, 281.
  16. 이제홍, "운송주선인의 정보화 혁신성과 화주의 운송서비스 수용성에 관한 실증분석", 무역학회지, 제21집 제4호, 한국무역학회, 2006, 153-178.
  17. 이창섭․최형림․조재형․박용성․박태우, "항만물류정보 표준화에 대한 현황과 과제", 한국항해항만학회 공동학술대회 발표논문집, 한국항해항만학회, 2008, 129-130.
  18. 이철영, "부산항의 국제교역항으로서의 능력제고에 관한 연구", 부산경제연구총서 부산상공회의소, 1990, 27.
  19. 정광철․박정선․조홍기, "물류정보시스템 연계를 위한 EPC 기반 PML 메시징 서비스에 관한 연구", 한국전자거래학회지, 제10권 제3호, 한국전자거래학회, 2005, 37-48.
  20. 조재형․최형림․이창섭․박용성․권태우․정재운, "항만물류정보의 표준화 실태와 정책방향에 관한 연구", Entrue Journal of Information Technology, Vol.8, No.2, (주)엘지씨엔에스, 2010, 160.
  21. 진형인, "글로벌 공급사슬 형성과 인천항의 경쟁력", 한국항만경제학회지, 제25집 제1호, 한국항만경제학회, 2009, 143.
  22. Container Terminal, 한국컨테이너부두공단, 제15호, 2008, 115-119.
  23. Adams, D. A., Nelson, R. R., and Todd, P. A., "Perceived Usefulness, Ease of Use, and Usage of Information Technology:A Replication", MIS Quarterly, Vol. 16, 1992, 227-247. https://doi.org/10.2307/249577
  24. Agarwal, Ritu and Jayesh Prasad, "The Antecedents and Consequence of User Perceptions in Information Technology Adoption", Decision Support Systems, 22, 1998, 15-29. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(97)00006-7
  25. Ajzen, I. and M, Fishbein, Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1980.
  26. d'Amboise, G. and Muldowney, M., "Management Theory for Small Business: Attempts and Requirement", Academy of Management Review, Vol. 13 No. 2, 1988, 226-240.
  27. Davis, F. D., "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information System: Theory and Results", Doctoral Dissertation, Sloan School of Management, MIT. 1986.
  28. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13. 1989.
  29. Davis, F. D., R. P. Bagozzi and P. R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two Theoretical Models", Management Science, Vol.35. No.1, 1999, 985
  30. Gatignon, Hubert and Thomas S. Robertson, "A Propositional Inventory for New Diffusion Research", Journal of Consumer Research, 11(March), 1985, 849-867.
  31. Goodhus, D. L., "Development and Measurement Validity of a Task-technology Fit Instrument for User Evaluations of Information Systems", Decision Science, Vol.29 No.1, 1998, 105-138. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1998.tb01346.x
  32. Hopkins, S. A., Strasser. S., Hopkins, W. E., & Foster, J. R), "Service Quality Gaps in the Transportation Industry: An Empirical Investigation", Journal of Business Logistics, Vol.14 No.1, 1993, 145-161.
  33. Hu, P.J., P.Y.K., Chau, O.L, Sheng, and K.Y. TAM, "Examining the Technology Acceptance Model Using Physician Acceptance of Telemedicine Technology", Journal of Management Information Systems, Vol.16, No.2, 1999, 91-112.
  34. Igbaria, M., Guimaraes, T., and Davis, G. B. "Testing the Determinants of Microcomputer Usage Via A Structural Equation Model", Journal of Management Information Systems, Vol.11, 1995, 87-114.
  35. J.E. Swan and L.J. Combs, "Product Performance and Consumer Satisfaction: A New Concept", Journal of Marketing 40, April, 1976, 26.
  36. Kimberly J. and Evanisko, M., "Organizational Innovation: the Influence of Individual, Organizational, and Contextual Factors on Hospital Adoption of Technological and Administrative Innovations", Academy of Management Journal, Vol.24 No.4, 1981, 681-713.
  37. Kwon, T.H. and Zmud, R.W., "Unifying the Fragmented Models of Information System Implementation", Critical Issue in Information Systems Research, New York, John Wiley, 1987.
  38. Lederer, A. I., J.M. Donna, P.S. Mark and Z. Youlong., "The Role of Ease of Use, Usefulness and Attitude in the Prediction of World Wide Web Usage", Proceeding of the 1998, Conference on Computer Personnel Research(SIGCPR '98), 1998, 195-204.
  39. Lin, J. C. and H. Lu., "Towards and Understanding of the Behavioral Intention to Use a Web Site", International Journal of Information Management, Vol.20, 2000, 197-208. https://doi.org/10.1016/S0268-4012(00)00005-0
  40. Moon, J, and Y. Kim., "Extending the TAM for a World-Wide-Web Context", Information & Management, 38, 2001, 217-230. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
  41. Moore, G.C., and Benbasat, I., "Integrating Diffusion of Innovations and Theory of Reasoned Action Models to Predict Utilization of Information Technology by End-Users", in K. Kautz and J. Pries-Heje(eds), Champman and Hall, London, 1995.
  42. Nath R., Akmanligil M., Hjelm K., Sakaguchi T. and Schultz M., "Electronic Commerce and the Internet: Issues, Problems, and Perspectives", International Journal of Information Management, Vol. 18, No.2, 1998, 91-101. https://doi.org/10.1016/S0268-4012(97)00051-0
  43. Ostlund, Lyman E, "Perceived Innovation Attributes as Predictors of Innovativeness", Journal of Consumer Research, 1(September), 1974, 23-29.
  44. P.W. De Langen, "Governance in Seaport Clusters", Maritime Economics & Logistic, 2004, 142.
  45. Robert C. Lewis and Bernard H. Booms, "The Marketing Aspects of Service Quality: Emerging Perspectives on Services Marketing", AMA, 1983, 100.
  46. Rogers, E. M.(1983), "The Diffusion of Innovation," 3rd ed., New York, Free Press, 1983.
  47. Subramanian, G. H., "A Replication of Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use Measurement", Decision Sciences, 25, 1994, 863-874. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1994.tb01873.x
  48. Szajna, B., "Empirical Evaluation of the Revised Technology Acceptance Model", Management Science, Vol.42, No.1, 1996, 85-92. https://doi.org/10.1287/mnsc.42.1.85
  49. Taylor, S. and P. A. Todd, "Assessing IT Usage: The Role of Prior Experience", MIS Quarterly, vol.19, 1995, 561-570. https://doi.org/10.2307/249633
  50. Tornatzky, L. and Fleisher, M, "The Processes of Technological Innovation", Lexington Books, 1998..