Abstract
The purpose of this paper is to analyze competition status of Korean and Chinese vessels in the EU market. To achieve this purpose, this study uses Market Share Index, Export Bias Index, Trade Specialization Index, Export Similarity Index, and Market Share Expansion Ratio-Export Similarity Deepening Ratio as analyzing method. The statistical data used in this study are obtained from the trade statistics for 5 years(2005-2009) produced by Korean International Trade Association. The results of this study show that Korean ships are less competitive than Chinese ones in the EU export market in that Korea does not export various kinds of ships but export some restricted kinds of vessels even in the competitive ship, implying that Korea has been gradually losing its competitiveness. These results suggest that Korea should improve the competitiveness of shipbuilding industry by pursuing such differentiated strategies as exporting high value-added vessels while keeping on maintaining Korea's dominance over its competitive ships to overcome China's competitive advantage in the EU region.
본 연구는 시장점유율지수 등 몇 가지 평가지수를 사용하여 EU시장을 대상으로 한국과 중국의 조선산업을 선종별로 분류하여 경합도를 비교 분석하였다. 분석 결과 한국의 EU지역에 대한 선박수출은 일부 선종에 편중되어 있고 수출실적이 전무한 선종이 많으며, 또한 현재 비교우위에 있는 선종에서조차 경쟁력이 약화되어 가는 등 전반적으로 중국에 비해 비교열위에 있는 것으로 나타났다. 중국은 세계 조선 최강국을 목표로 조선분야에 대한 국가차원의 대대적인 지원정책을 배경으로 경쟁력을 키워가고 있다. 한국 조선업계가 배전의 노력을 기울이지 않으면 현재와 같은 EU지역에서의 중국 우위 상황은 확대 지속될 가능성이 크다. EU지역은 국내 조선업계에 중요한 시장인 점을 감안하여 현재의 중국 우위 상황을 극복하고 한국 조선산업의 비교우위를 도모할 수 있는 적극적인 노력이 요구된다. 수출 선종의 다양화를 추진하고 국내 조선업계가 우위를 점하고 있는 선종에 대한 경쟁력을 계속 유지해 가야 한다. 또한 중국보다 앞선 기술우위를 바탕으로 그동안 꾸준히 추진해 온 고부가가치 선박으로의 차별화 전략을 적극 추진해 가야 할 것이다.