DOI QR코드

DOI QR Code

블랙보드를 이용한 지능형 항행 안전 정보 시스템

Intelligent Navigation Safety Information System using Blackboard

  • 김도연 (목포해양대학교 해상운송시스템학과) ;
  • 이미라 (목포해양대학교 해양전자통신학부)
  • 투고 : 2011.02.15
  • 심사 : 2011.06.05
  • 발행 : 2011.06.25

초록

대부분의 해양 사고는 인적 요인에 의해 발생하며, 항행 전문가들은 그 문제의 해결을 위해인적 요인의 영향을 받지 않는 항행 지원 시스템을 요구하였다. 항행을 지원하기 위한 인공지능 기술 중에서 전문가 시스템은 전문가의 지식이나 경험들을 이용한 지식베이스와 그 추론 엔진의 구현을 통해 기계가 해당 분야의 전문가 역할을 대신할 수 있는 중요한 기법이다. 현실세계에서 복잡한 상황에 대한 정확한 판단을 하기 위해서는 여러 분야의 전문가에 의한 종합적인 판단이 필요하며, 특히, 그러한 판단은 여러 위험요소가 잠재되어 있는 항행상황에서 더욱 중요하다. 이 논문에서는 블랙보드 시스템을 이용하여 다양한 전문가 시스템으로부터 얻은 항행 안전 지식의 융합 방법을 제안하고, 테스트 시스템을 설계 및 구현하여 제안하는 방법의 타당성을 보인다.

The majority of maritime accidents happened by human factor. For that reason, navigation experts want to an intelligent support system for navigation safety, without officer involvement. The expert system which is one of artificial intelligence skills for navigation support is an important tool that a machine can substitute for an expert through the design of a knowledge base and inference engine using the experience or knowledge of an expert. Further, in the real world, a complex situation requires synthetic estimation with the input of experts in various fields for the correct estimation of the situation, not any one expert. In particular, synthetic estimation is more important for navigation situations than in other cases, because of diverse potential threats. This paper presents the method of knowledge fusion pertaining to navigation safety knowledge from various expert systems, using a blackboard system. Then we will show the validity of the method via a design and implementation of test system effort.

키워드

참고문헌

  1. 양원재, 금종수, "항해사의 피로도 평가모델에 관한 연구", 해양환경안전학회 춘계 학술대회 발표집, 2006 May 12, pp. 1-6, 2006.
  2. 임정빈, 박성현, 박계각, 김철승, 양형선, 정재용, 임긍수, 정선철, 연안 통항로 해상교통 환경 평가 연구 용역, 국토해양부, 2008.
  3. 김환수, "선박의 안전을 위한 최적 항로배치 및 항로폭 결정에 관한 연구", 해양안전학회지, 제1권, 1호, pp. 9-25, 1995.
  4. 강일권, 김형석, 김민석, 김정창, 이아름, "72국제해상충돌방지규칙을 고려한 충돌위험도 결정 시스템", 한국어업기술학회 논문지, 제45권, 2호, pp. 106-113, 2009. https://doi.org/10.3796/KSFT.2009.45.2.106
  5. 김영기, 박계각, 이미라, 김동균, "안전항해지원을 위한 항행정보 언어적 표현에 관한 고찰", 한국지능시스템학회 추계학술대회 논문집, 제19권, 2호, pp. 330-336, 2009.
  6. 안진형, "뉴로-퍼지 기법을 이용한 선박의 충돌 회피에 관한 연구", 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 2005.
  7. G.K. Park, J.L.R. Benedictos, C.S. Lee, and M.H. Wang, "Ontology-based fuzzy-CBR Support System for ship's collision avoidance", Machine Learning and Cybernetics, vol. 4, pp. 1845-1849, 2007.
  8. 김도연, 조대운, 이미라, 박계각, "정보융합 기술 기반의 지능형 항행안전정보 시스템", 한국지능시스템학회 논문지, 제20권, 2호, p. 226, 2010. https://doi.org/10.5391/JKIIS.2010.20.2.226
  9. 한상훈, 하덕주, 최종후, "데이터 퓨전: 개념, 문제, 대안", 한국통계학회 추계학술대회 논문집, 2004 Nov. 01, 2004.
  10. A.N. Steinberg, F.E. White, and C.L. Bowman, "Revisions to the JDL data fusion model", Sensor fusion: architectures, algorithms, and applications, pp. 430-441, 1999.
  11. R.C. Luo and O.Y.C. Chou, "Multisensor fusion and integration: algorithms, applications, and future research directions", Mechatronics and Automation, ICMA 2007, pp. 1986-1991, 2007.
  12. A. Klausner, A. Tengg, and B. Rinner, "Distributed multilevel data fusion for networked embedded systems", IEEE Journal on Selected Topics in Signal Processing, vol. 2, no. 4, pp. 538-555, 2008. https://doi.org/10.1109/JSTSP.2008.925988
  13. 안태기, 박기준, "전동차 사례기반 전문가 시스템", 대한전기학회 하계 학술대회 논문집, 2006 July 12, pp. 1085-1086, 2006.
  14. M. Negnevitsky, Artificial intelligence second edition-a guide to intelligent system, Addison-Wesley, 2005.
  15. D.D. Corkill, "Blackboard systems", Blackboard Technology Group, 1991.
  16. 김도연, 이미라, 박계각, "항행 선박 주변 환경의 위험도 평가를 위한 퍼지 전문가 시스템", 한국지능시스템학회 논문지, 제20권, 4호, pp. 541-547, 2010. https://doi.org/10.5391/JKIIS.2010.20.4.541

피인용 문헌

  1. Prediction Table for Marine Traffic for Vessel Traffic Service Based on Cognitive Work Analysis vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5391/IJFIS.2013.13.4.315