DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Comparison between Korea Green Building Certification Criteria and LEED by School Cases

미국의 LEED와 한국의 친환경건축물 인증기준의 비교 연구 -학교시설 사례분석을 통한-

  • 이승민 ((사)한국교육환경연구원 연구팀) ;
  • 이상민 ((사)한국교육환경연구원 연구실) ;
  • 맹준호 ((사)한국교육환경연구원)
  • Received : 2011.06.03
  • Accepted : 2011.08.22
  • Published : 2011.08.30

Abstract

The purpose of this study is to verify the validity of items and to obtain basic information for spread of Korea Green Building Certification Criteria(KGBCC) by comparing items and school cases of KGBCC with those of LEED 2.1. LEED 2.1 is concentrating on 'Energy' and 'Indoor Air Quality' and KGBCC is relatively showing even distribution. And LEED 2.1 is not evaluate 'Ecology' that is important to us. And school cases of KGBCC and LEED 2.1 obtained similar scores by field or those of KGBCC obtained more scores. Domestic buildings need to ontain certification by KGBCC considering domestic situation. Also we need to lead activating of KGBCC through incentive programs.

Keywords

References

  1. 이호진, 학교건축계획, 한국교육환경연구원, 2009
  2. 이호진 외, 행복도시 미래형 선진 학교모델 개발 및 ′09년 착수 9개교 RFP수립 연구, 행정중심복합도시건설청 보고서, 2009
  3. 고동환, LEED 2009와 국내 친환경건축물 인증제도에서의 건물에너지 효율평가기준에 따른 에너지 절감률과 연간소비량 연구, 대한건축학회논문집, 제26권, 제5호, 2010
  4. 김삼열 외, BREEAM과 LEED를 통해서 본 국내 친환경건축물 인증제도의 개선방안에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 제26권, 제12호, 2010
  5. 배시화 외, 친환경건축물 인증제도의 실태와 그 영향에 대한 연구-공동주택 부문을 중심으로-, 대한건축학회논문집, 제26권, 제12호, 2010
  6. 이현우 외, 국내 친환경건축물 인증제도와 LEED의 평가항목 비교 연구-업무시설을 중심으로-, 한국태양에너지학회논문집, 제31권, 제1호, 2011