A Prepaid System Promotion Policy for the 3G MVNO - Carrier Selection, Interconnection, Number Portability, Prepay, Wholesale Provision -

3G MVNO를 통한 선불요금제 활성화 정책 - 선불요금, 상호접속, 사업자선택, 도매제공 및 번호이동 -

  • 김병운 (한국전자통신연구원, 과학기술연합대학원대학교)
  • Received : 2011.06.21
  • Accepted : 2011.09.26
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This paper proposes a prepaid system promotion policy for the 3G(WCDMA) MVNO with regard to the newly included paragraphs 3, 4 and 5 of Article 32 (User Protection) and Article 38 (Provision of Wholesale Telecommunications Services) of the Telecommunication Business Act, which was revised on March 22, 2010. As of June 2011, there are only a few prepaid system subscribers to the mobile communications service due to various limitations, including prepay, interconnection, carrier selection, the MVNO policy, and number portability. However, overseas communications service regulatory agencies and service providers are increasingly presenting policies and strategies for mobile prepaid plans, in order to accommodate the various customer demands that are increasing the use of smart phones and data. This paper advances various proposals concerning promotion of the prepaid system by the 3G MVNO under the current Telecommunication Business Act, including separation of the prepaid data system and the mobile network; introduction of a monthly fixed-rate hybrid prepaid system, a top-up system and USIM system; introduction of mobile network carrier selection; differentiated retail discounts between prepaid and post-paid prices; revision of the retail discount policy for wholesale provision; increase in the number of mandatory service providers; and in-depth consideration of the introduction of a number portability policy for the prepaid and post-paid systems.

본 논문의 목적은 2010년 3월 22일 개정된 전기통신사업법 제32조(이용자보호) 제3항, 제4항, 제5항과 제38조(전기통신서비스 도매제공) 신설 관련 3G(WCDMA) MVNO를 통한 선불요금제 활성화 정책을 제시하는 것이다. 한국은 '11년 6월 현재 선불요금, 상호접속, 사업자선택, 도매제공 그리고 번호이동성 등의 제도개선의 부족으로 인하여 이동전화 선불요금제 가입자가 매우 미미한 수준이다. 그러나 해외 통신서비스 규제기관 및 사업자들은 스마트폰 및 데이터 사용 비중을 높이는 다양한 고객수요를 수용하기 위해 이동전화 선불요금제에 점차 더 많은 정책과 전략을 보이고 있다. 본 논문은 현행 전기통신사업법 하에서 3G MVNO를 통한 선불요금제 활성화를 위해서는 선불데이터시스템과 이동망 분리, 선불요금의 월정액제 하이브리드와 무선망을 통한 휴대폰의 직접충전(Top-up) 시스템 도입, USIM 제도 개선, 이동망 사업자선택제 도입, 선 후불 간 소매가할인 차등, 도매제공의 소매가할인 개정과 의무제공사업자 확대, 그리고 선 후불 간 번호이동성 도입 정책의 심도 있는 검토를 제안하고 있다.

Keywords