The Roles of Learning Orientation and Market Orientation in Driving Marketing Capabilities and Firm Performance

학습지향성과 시장지향성이 마케팅역량과 기업성과에 미치는 영향

  • 신소현 (이스턴 워싱턴 대학교 경영대학 마케팅학과) ;
  • 이성호 (서울시립대학교 경영대학 경영학부) ;
  • 채서일 (고려대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2011.03.16
  • Accepted : 2011.10.17
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The previous studies found the importance of market orientation (MO), learning orientation (LO), and marketing capabilities (MC) in driving firm performance (FP), but respectively. This research attempted to integrate the rather separate research streams of MO, LO, and MC in explaining FP. How MO and LO, as two critical constructs of organizations' cultural values, affect FP was examined with the mediating role of MC (composed of marketing planning capability (MPC) and marketing implementation capability (MIC)). Specifically, we derived specific conceptualizations on the effects of LO on FP through MO, MPC, and MIC as well as the effect of MO on FP through MPC. Accordingly, we empirically tested a process of how LO, MO, and MC translate into FP, using survey data of 146 respondents from Korean companies. The results successfully supported our model. It is worth noting not only that LO and MO are found to have synergistic effects on FP through MC but also that LO fosters MO. The relevant implications of our findings are presented with limitations and further research directions.

기존 연구들은 시장지향성, 학습지향성, 마케팅역량이 기업성과에 미치는 영향을 발견하였는데 이러한 독립변수들의 효과는 개별적으로 연구되었다. 본 연구는 기업성과에 영향을 미치는 이러한 개념들의 효과를 통합적으로 살펴보았다. 즉 기업의 문화적 가치로서의 학습지향성과 시장지향성이 마케팅역량(마케팅전략계획 수립역량 및 실행역량)을 통하여 기업성과에 영향을 미치는 과정을 탐구하였다. 구체적으로 기존연구문헌의 이론적 근거에 기반하여 학습지향성이 시장지향성, 마케팅전략계획 수립 및 실행역량을 통하여 기업성과에 영향을 미치며 시장지향성이 마케팅 전략계획 수립역량을 통하여 기업성과에 영향을 미친다는 점을 개념화하고 이에 대한 가설들을 도출하였다. 그리고 한국 기업들의 146명 관리자를 대상으로 수집한 서베이 데이터를 활용하여 실증적으로 분석한 결과 우리의 개념적 모델은 대부분 지지되었다. 학습지향성과 시장지향성이 각각 마케팅역량에 영향을 미쳐 기업성과를 변화시킨다는 점과 학습지향성이 시장지향성을 발전시킨다는 점이 주요 발견사항이다. 또한 이러한 결과가 갖는 이론적·관리적 시사점, 본 연구가 갖는 한계점과 향후 연구 방향을 논의하였다.

Keywords