DOI QR코드

DOI QR Code

The Design and Implementation of leveled Elementary Mathematics Incorrect Analysis System based on SCORM

SCORM 기반의 수준별 초등수학 오답분석 시스템 설계 및 구현

  • 김한주 (서울과학기술대학교 산업대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 신용현 (서울과학기술대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2011.09.28
  • Accepted : 2011.10.30
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Today's education make an effort to be done on self-directed learning away from teaching students through a passive learning. In this paper, we implemented leveled incorrect analysis system based on SCORM which targets elementary students in mathematics. This system can analyze learner's weak points of problem scope and problem ability. Also, This led to higher academic achievement in the low level group by compensatory learning of incorrect analysis system according to individual level.

오늘날의 교육은 강의를 통한 수동적 학습에서 벗어나 학습자 본인 스스로 자기 주도적 학습이 이루어 질 수 있도록 많은 노력을 기울이고 있다. 본 논문에서는 초등학생을 대상으로 하는 수학과목에 SCORM 기반의 수준별 오답분석시스템을 구현하였다. 학습자의 문제영역별, 문제능력별 취약점을 분석할 수 있고, 오답분석을 통한 개인의 수준에 맞는 보충학습으로 레벨이 낮은 그룹에 더 높은 학습 성취도 향상을 가져왔다.

Keywords

References

  1. 한국전자거래진흥원, 한국 U 러닝연합회, "2005- 2006 이러닝 백서", pp. 87-157, 2006.
  2. 박용빈, "SCORM과 Ajax기반의 e-Learning 콘텐츠의 검색과 학습관리시스템", 서울벤처정보대학대학원, 2009.
  3. ADL, "Shared Content Object Reference Model (SCORM)", 2nd Edition Overview, 2004.
  4. 김덕선, "SCORM 2004 기반의 적응적 학습시스템 설계 및 구현", 고려대학교 컴퓨터과학기술대학원, 2007.
  5. 이화민, "SCORM기반 메타데이타 확장을 통한 Self-Learning Service의 설계 및 구현", 고려대학교 컴퓨터과학기술대학원, 2006.
  6. 전창영, 정석태, 주수종, 한성국, 정영식, "맞춤형 학습을 위한 SCORM기반 pLMIS개발", 컴퓨터교육학회논문지, 제8권 제6호, 2005.