현대 공리주의 동향에 대한 연구

Studies on the Contemporary Trends of Utilitarianism

  • 투고 : 2011.05.17
  • 심사 : 2011.06.16
  • 발행 : 2011.06.30

초록

현대 공리주의의 전개는 고전 공리주의의 한계를 극복하려는 시도들의 결집이다. 이런 현대 공리주의는 고전 공리주의의 공통적 요소들로 간주되어 온 '쾌락주의'와 '행위 공리주의'에 대한 대안들을 제시한다. 첫째, 현대 공리주의는 고전 공리주의의 '행복' 혹은 '쾌락' 개념을 '욕망-충족' 혹은 '선호-만족'의 개념으로 대체한다. 이런 대체를 통해 현대 공리주의는 고전 공리주의의 심리상태설에 대해 제기된 회의주의적 도전을 회피하고, 인간 복지에 대한 보다 만족할 만한 공리주의적 설명을 위해 보다 넓은 외연의 공리 개념을 제안한다. 둘째, 행위 공리주의의 '반생산성'과 '반직관성'에 대한 비판들을 모면할 규칙 공리주의들의 전개가 현대 공리주의의 전개의 한 특징을 이룬다. 규칙 공리주의들의 전개는 사회적으로 받아들여진 일반적 규범들을 수용할 수 있는 공리주의적 체계의 모색을 특징으로 한다. 마지막으로 현대 공리주의는 공리주의의 제1원칙에 대한 재해석을 통해 정의의 문제와 관련된 비판들에 대응한다. 이런 재해석은 벤담의 원칙을 통해 공리주의의 평등주의적 토대를 설명하려고 시도한다. 20세기 후반에 제기된 유력한 비판들로 인해 심각한 도전에 직면한 것은 사실이지만, 위와 같은 시도들을 통해 현대 공리주의는 인간의 복지에 대한 보다 나은 설명으로 나아간다.

The development of contemporary utilitarianism can be taken to be an aggregation of many attempts to surmount the limitations of classical utilitarianism. In these attempts, contemporary utilitarianism suggests alternatives to 'hedonism' and 'act-utilitarianism' which have been regarded as the common essential elements of classical utilitarianism. First, contemporary utilitarianism replaces the concept of 'happiness' or 'pleasure' in the classical utilitarianism with that of 'desire-fulfillment' or 'preference-satisfaction'. Through this replacement, contemporary utilitarianism tries to avoid the skeptical challenge to the mental state theory inherent in the classical concept of utility, and also to provide a more extensive conception of utility for a more satisfactory explanation of human welfare. Second, the development of rule-utilitarian theories which can evade the criticisms about 'counter-productivity' and 'counter-intuitiveness' of act-utilitarianism constitutes another important trend of contemporary utilitarianism. Characteristically, rule-utilitarian theories developed in the contemporary utilitarianism grope for some utilitarian system that can embrace socially accepted general norms. Lastly, contemporary utilitarianism responds to the criticisms related the problem of justice by reinterpreting the first principle of utilitarianism. This reinterpretation is an attempt to explain the egalitarian basis of utilitarianism through Bentham's dictum 'everyone counts for one, none for more than one'. It seems true that many influential criticisms in the latter half of 20th century cast a deep shadow on utilitarianism. But through the above attempt, contemporary utilitarianism proceeds to a better explanation of human welfare.

키워드

과제정보

이 논문은 2008년 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국학술진흥재단의 지원을 받아 수행된 연구임(KRF-2008-354-A00226).