DOI QR코드

DOI QR Code

Consequence Analysis by Different DME-LPG Mixture Fuels

DME-LPG 혼합연료에 따른 사고결과 피해예측

  • Park, Dal-Jae (Dept. of Safety Engineering, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Lee, Young-Soon (Dept. of Safety Engineering, Seoul National University of Science and Technology)
  • 박달재 (서울과학기술대학교 안전공학과) ;
  • 이영순 (서울과학기술대학교 안전공학과)
  • Received : 2010.12.17
  • Accepted : 2011.03.30
  • Published : 2011.04.30

Abstract

DME(Dimethyl Ehther) is considered as an attractive fuel in terms of clean, environmentally friendly form of energy, multi-source and multi-purpose. As the physical properties of DME are almost similar to LPG, DME can be mixed with LPG and DME-LPG mixture fuels seem to be employed without major remodeling of the existing LPG supply infrastructure. However, little attention has been given to the effect of different DME-LPG mixture fuels on consequence analysis to adjacent facilities, buildings and etc. In this work, the consequence analysis by different DME-LPG mixture fuels has been done. The results were discussed in terms of release rate, jet fire, vapor cloud explosions, BLEVEs and etc. It was found that the consequences estimated from fire and explosion scenarios assumed were almost similar for both LPG and DME 20 %.

DME(Dimethyl Ether)는 청정에너지원으로 친환경적이고, 다양한 용도로 사용될 수 있는 장점이 있다. 또한 DME는 LPG와 물리적 특성이 매우 유사하여, LPG와 혼합될 수 있고, DME-LPG 혼합연료는 기존 LPG 기반시설의 커다란 개조 없이 사용될 수 있다. 그러나 DME-LPG 혼합연료가 보급될 시 관련 설비 증가로 인해 중대사고 발생 가능성이 높다. 이에 본 연구에서는 DME-LPG 혼합연료에 따른 누출속도, 제트화재, 증기운 폭발, BLEVEs 및 화구 등의 피해예측을 실시하고, 이를 분석하여 DME-LPG 혼합연료의 위험성을 고찰하였다. 연구 결과, LPG와 DME 20 % 연료에서 제트화재, 증기운 폭발, BLEVEs 및 화구로 인한 피해예측 범위는 거의 유사한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 백영순외, "기술동향: DME(디메틸에테르)에너지의 보급전망", 가스산업과 기술지, 3(1), 26-39, (2003)
  2. 디지털 가스신문, "주목받는 LPG+DME 연료 상용화", 9월 24일(2008)
  3. 조원준, 김승수, "신재생 에너지로서 DME 기술개발 현황", 한국공업화학회지, 20(4), 355-362, (2009)
  4. 조원준, 백영순, "KOGAS DME 기술개발 및 DME 사업화 현황", 한국가스연맹, 여름호, 23-39, (2010)
  5. 가스사고연감, 한국가스안전공사,(2002-2009)
  6. 조영도, "액화석유가스 충전소의 안전거리에 관한 연구", KIGAS, 3(2), 24-33, (1999)
  7. Quantitative Risk Assessment PHAST, Managing Risk DNV.
  8. CCPS, "Consequence analysis", Centre for Chemical Process Safety, AIChE, New York, USA, (1999)

Cited by

  1. Consequence Analysis of Hydrogen Blended Natural Gas(HCNG) using 3D CFD Simulation vol.17, pp.5, 2013, https://doi.org/10.7842/kigas.2013.17.5.15