DOI QR코드

DOI QR Code

Optimum Delivery Frequency for Reducing Construction Logistics Cost under a Carbon Taxation

탄소세 부과시 건설 물류비용 최소화를 위한 운송빈도 최적화

  • Received : 2010.11.11
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The term 'green' has become an important way of survival for the construction industry in 21th century in accordance with the emergence of the environmental crisis due to the climatic change. Especially the policy of carbon taxation, planed to be introduced from 2012, is expected to be a considerable burden to the construction industry which has abundant carbon emission during the resource transportation due to the complexity of resources and local distribution of the construction sites. In this regard, this study shows an optimizing strategy for delivery frequency, which downsizes the net distribution costs based on the assumption that, despite of its other advantagements, the frequent small lot mode of JIT delivery would take negative effects due to the increase of costs of transportation and carbon emission once the carbon taxation policy carried out. To simulate the efficiency of the management strategies, the System Dynamics modeling has been used. The results show that the frequent small lot transportation strategy is now always efficient method to these changes, and that the frequency of transportation should be re-determinated according to the extent of the imposition of carbon tax. This study provides the conceptual frame for an efficient management of transportation system of the construction industry, showing necessity of change of the resource transportation systems through analysing JIT deliver system in accordance with the global changes in environmental economy.

지구온난화로 인해 촉발된 기후변화로 그린(green)이라는 코드가 21세기 중요한 생존전략이 되어가고 있다. 특히 환경부에서 2012년부터 도입할 예정인 탄소세 부과정책은 소요자재의 종류가 복잡 다양하고 건설현장의 지역적 분산으로 인하여 자재 운송 중 탄소배출이 많은 건설 산업에 상당한 부담으로 작용할 전망이다. 그러나 현재 건설현장에서 사용되고 있는 JIT delivery 방식은 다빈도 소량 발주 방식으로 운송 중 배출되는 탄소량이 많아 향후 탄소세 부과시 물류비용에 부정적인 영향을 미칠 것으로 판단된다. 이에 본 연구는 탄소세 부과시 총물류비용을 최소화하기 위한 운송빈도 최적화 전략을 제시하고자 한다. 연구방법은 먼저, 시스템다이내믹스 모델링 기법을 이용해 건설현장의 재고관리 모델을 구축한 후 이를 시뮬레이션 한다. 그리고 그 결과에 따라 최적화된 운송빈도를 산출할 수 있는 수학적 모형을 개발한다. 시뮬레이션 결과, 다빈도 소량 발주방식이 항상 유효한 수단은 아니며 물류비용을 최소화하면서도 공정에 피해를 주지 않도록 최적화된 운송빈도에 따라 재고를 관리해야 하는 것으로 분석된다. 본 연구는 JIT 배송체계를 환경적인 측면에서 재해석함으로써, 건설 자재운송시스템의 변화 필요성을 제시하고 건설기업의 물류활동을 효율적으로 관리할 수 있는 개념적 틀을 제공했다는데 그 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김대홍 (2003)." JIT구매 하에서의 단일제품의 통합재고모형에 관한 연구", 산업경영시스템학회지, 제26권 제3호, 한국산업경영시스템학회, pp. 50-57
  2. 김상훈외(2004)." 건설공사의 적정 Lot Size 결정에 의한 효율적인 재고관리 방안에 관한 연구", 한국건축시공학회지, 제4권 제2호, 한국건축시공학회, pp. 73-80
  3. 김웅이(2009)." 화물자동차운송산업의 효율성 분석", 한양대학교 박사학위 논문
  4. 서선덕 (2001). 한국철도의 르네상스를 꿈구며, 삼성경제연구소
  5. 오세조 (2001). 손에 잡히는 유통&마케팅, 중앙경제평론사, pp. 1-320
  6. 이상수 (1992)." JIT 방식이 원가회계에 미치는 영향: 활동중심원가계산의 도입", 회계학연구, 제14호, pp. 93-107
  7. 정정우 (2007). "공급사슬에서의 생산 및 운송 계획의 동기화", 한양대학교 박사학위 논문
  8. 토마스 골즈비 외 (2006). 린 6시그마 로지스틱스, 동북아물류혁신클러스터 역, 범한, pp. 1-314
  9. Billesbach, T. J., Harrison, A. and Croom-Morgan, S. (1991)." Supplier Performance Measures and Practices in JIT Companies in the US and the UK", International Journal of Purchasing and Materials Management, Vol. 27 No. 4, pp. 8-24
  10. Farzaneh F. (1997)." A Comparative Analysis of Inventory Costs of JIT and EOQ Purchasing", International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 27 No. 8, pp. 496-504 https://doi.org/10.1108/09600039710182680
  11. Frank, P. and Joseph, R. (1989). "A Recursive Algorithm for Order Cycle-Time that Minimizes Logistics Cost", The Journal of the Operational Research Society, 40(4), pp. 367-377 https://doi.org/10.1057/jors.1989.55
  12. International Energy Agency (2009). CO2 Emissions form Fuel Combustion Highsights, 2009 ed., International Energy Agency
  13. Kwak, S. (1995). "Policy Analysis of Hanford Tank Farm Operations with System Dynamics Approach", Doctoral Thesis, Department of Nuclear Engineering, MIT, Cambridge, MA, pp. 34-36
  14. Nathan B. F. (2000). A. T. Kearney Inventory Distribution Simulator, ver. 1.0b, A. T. Kearney Inc., Atlanta
  15. Pan, A.C. and Liao, C. (1989)." An Inventory Model under Just-in-Time Purchasing Agreement", Production and Inventory Management Journal, 1st quarter, pp. 49-52
  16. Pena-Mora and Park M. (2001). "Dynamic Planning for Fast-tracking Building Construction Projects", Journal of Construction Engineering and Management, 127(6), pp. 445-446 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(2001)127:6(445)
  17. Ramasesh, R. V. (1990). "Recasting the Traditional Inventory Model to Implement Just-in-Time Purchasing", Production and Inventory Management Journal, 1st quarter, pp. 71-75
  18. Rudiger D. and James, M. (1991). Global warming: economic policy responses, MIT Press, Cambridge
  19. Stern, L. (2006). Stern Review on the Economics of Climate Change, Cambridge University Press, Cambridge
  20. Sterman, J. (2000). Business Dynamics: System Thinking and Modeling for a Complex World, McGraw-Hill Companies, New York, NY
  21. Svensson G. (2001)." Just-in-Time: the Reincarnation of Past Theory and Practice", Focus on Management History, Management Decision, pp. 866-879
  22. Turek, M. (1995)." System Dynamics Analysis of Financial Factors in Nuclear Power Plant Operations", MS Thesis, Department of Nuclear Engineering, MIT, Cambridge, MA