DOI QR코드

DOI QR Code

정맥주사간호를 위한 사례중심 임상수행능력평가 실습교육의 효과분석

Effects of an Intravenous Injection Case-based Clinical Performance Examination on Problem Solving Skill, Nursing Process Application, Nursing Skill and Learning Satisfaction

  • 투고 : 2011.03.10
  • 심사 : 2011.04.14
  • 발행 : 2011.04.30

초록

Purpose: The purpose of this study was to evaluate the effects of an intravenous injection case-based clinical performance examination for improvement of problem-solving skill, nursing process application, nursing skill, and learning satisfaction. Method: This study's design was a randomized control group design. A total 93 students (experimental group, 49 control group, 44) who were junior nursing students in South Korea were included in this study. Data were collected from August 12th to 19th, 2010 and analyzed using SPSS 18.0. Result: The mean score of problem solving skills, intravenous injection skill, and learning satisfaction were significantly higher in the experimental group than the control group. However, the mean score of nursing process application was not significantly different between the two groups. Conclusion: These results indicate that the case-based clinical performance examination is effective for problem solving skill, nursing skill, and learning satisfaction. Therefore, it is recommended to adapt such teaching methods with integrated nursing practice education for various clinical skills development.

키워드

참고문헌

  1. 강기선, 송영아, 최은영 (2009). 구조화된 객관적 임상시험을 이용한 간호대학생들의 실무능력평가. 한국간호교육학회지, 15(2), 175-182.
  2. 김윤희, 강서영, 김미원, 장금성, 최자윤 (2008). 졸업인증 임상수행능력평가의 유용성 평가. 간호행정학회지, 14(3), 344-351.
  3. 김형규 (2009). CPX 가이드북. 서울: 군자출판사.
  4. 박정숙, 고자경, 김은심, 김정아, 박명화, 서연옥, 소향숙, 손행미, 양혜주, 이영휘 (역) (2009). 성인간호학. 서울: 엘스비어.
  5. 박훈기 (2004). 객관구조화진료시험(OSCE)의 임상적 활용. 한국의학교육, 16(1), 13-23.
  6. 병원간호사회 (편) (2010). 최신 임상간호메뉴얼 I-VI (8판). 서울: 현문사.
  7. 성가연 (2008). 표준화환자를 활용한 인슐린 피하주사 실습교육의 효과. 을지대학교 석사학위 논문, 대전.
  8. 신윤희, 허혜경, 박소미, 송희영, 김기연 (2007). 간호학생의 간호수행능력 향상을 위한 통합실습평가 프로그램 개발. 한국간호교육학회지, 13(1), 32-40.
  9. 양연숙 (2003). 적응적 웹 학습자료와 비적응적 웹학습자료가 자기 주도적 학습능력 및 학습만족도에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위 논문, 서울.
  10. 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연 (2010). 표준화환자를 활용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과. 대한간호학회지, 40(2), 151-160.
  11. 우옥희 (2000). 문제중심학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문, 청원.
  12. 유문숙, 유일영, 박연옥, 손연정 (2002). 기본간호학 실습교육 방법에 따른 학생들의 간호수행능력의 비교. 한국간호교육학회지, 32(3), 327-335.
  13. 유문숙, 유일영, 손연정 (2003). OSCE 평가방법이 기본간호 수행능력에 미치는 효과. 한국간호과학회지, 9(1), 73-80.
  14. 유재희 (1995). 기본간호학 실습교육의 현황. 기본간호학회지, 2(2), 199-211.
  15. 윤수정 (2006). 웹기반 사례중심학습환경에서 사례제시방식, 메타인지가 개념이해, 문제해결에 주는 효과. 교육방법연구, 18(2), 201-219.
  16. 이은경 (1996). 인터넷 기반의 원격교육시스템 운영평가: 보건대학원 교과목을 중심으로. 연세대학교 석사학위 논문, 서울.
  17. 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례 (2009). 일대학 간호 대학생의 시뮬레이션 교육 경험 분석. 한국간호교육학회지, 15(2), 183-193.
  18. 이지은 (2010). OSCE 모듈개발활동을 적용한 흡인술 교육의 효과. 을지대학교 석사학위 논문, 대전.
  19. 전시자, 손영희, 강현숙, 김남초, 김순옥, 김종임, 김미종, 고정은, 원종순 (2004). 간호과정. 서울: 현문사.
  20. 조미혜, 권인수 (2007). 간호학생의 임상실습 중 간호활동 경험 정도. 한국간호교육학회지, 13(2), 143-154.
  21. 한애경 (1995). 임상실습 개선을 위한 임상실습 활동내용과 수행능력평가에 관한 연구. 서울보건대학논문집, 15, 175-184.
  22. 허희옥 (1992). 컴퓨터화면에 제시되는 문제의 유형, 제시형태와 학습자의 문제해결능력이 문제해결에 미치는 영향: 초등학교 학생을 대상으로. 이화여자대학교 석사학위 논문, 서울.
  23. Beeson, S., & Kring, D. L. (1999). The effects of two teaching methods on nursing student's factual knowledge and performance of psychomotor skills. Journal of Nursing Education, 38(8), 357-359.
  24. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. New York; Academic press.
  25. DeYoung, S. (1990). Teaching Nursing. Redwood City: Addision-Wesley.
  26. Emerson, R. J. (2007). Nursing education in the clinical setting. St. Louis: Mosby.
  27. Kneebone, R. (2003). Simulation in surgical training: Educational issue and practical implications. Medical Education, 37, 267-275. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2003.01440.x
  28. Lee, J. S. (1978). The effects of process behaviors on problem solving performance on various test. Unpublished doctoral dissertation. University of Chicago, Chicago.
  29. Rentschler, D. D., Eaton, J., Cappiello, J., McNally, S. F., & McWilliam, P. (2007). Evaluation of undergraduate students using Objective Structured Clinical Evaluation. Journal of Nursing Education, 46(3), 135-139.
  30. Simones, J., Wilcox, J., Kim, S., Goeden, D., Copley, D., Doetkott, R., & Kippley, M. (2010). Collaborative simulation project to teach scope of practice. Journal of Nursing Education, 49(4), 190-197. https://doi.org/10.3928/01484834-20091217-01
  31. Wang, J. J., Lo, C. K., & Ku, Y. L. (2004). Problem solving strategies integrated into nursing process to promote clinical problem solving abilities of RN-BSN students. Nursing Education Today, 24(8), 589-595. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2004.07.004

피인용 문헌

  1. Approaches to Convergence Curriculum for Healthcare-Affiliated Students with Clinical Competence Assessment Program vol.6, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.3.079
  2. The Effects of Preclinical Clinical Performance Examination on Nursing Students' Confidence in Nursing Skills and Critical Thinking Competence vol.21, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.1.75
  3. The Effects of OSCE Application Before Clinical Practice for Nursing Students vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.273
  4. Effects of the simulation on the Ego Resiliency, Self-Efficacy and Satisfaction of Major of the Nursing Students vol.17, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.1.324
  5. Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, Skill Competency, and Satisfaction of Intravenous Infusion vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.63
  6. Effects of Simulation-Based Training on the Clinical Competence and Confidence of Nursing Students in Intravenous Injection Performance and the Satisfaction of Clients vol.13, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.6.2600