Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 23 Issue 1
- /
- Pages.1-17
- /
- 2011
- /
- 1225-1488(pISSN)
Content Analyses of Green Life-Educational Materials in Korean and Japanese Middle School Horne Economics Textbooks
한.일 중학교 가정교과서의 녹색생활교육 내용분석
- Park, Mi-Jeong (Cheongdeok Middle School) ;
- Cho, Jae-Soon (Korea Nat. Univ. of Ed.) ;
- Jang, Sang-Ock (Gyeongsang Nat. Univ.) ;
- Lee, Yon-Suk (Korea Univ.)
- Received : 2011.01.25
- Accepted : 2011.03.16
- Published : 2011.03.31
Abstract
The purpose of this paper was to explore the materials in the Korean and Japanese Home Economics textbooks in middle school with the perspective of green life education. Home Economics is one of the relevant subjects to green growth education. Therefore, home economics teachers need to teach green life based on the low
이 연구의 목적은 한국과 일본의 가정 교과서에 실린 녹색생활교육 학습자료 내용을 분석하는데 있다. 2007 개정 교육과정에 근거한 중학교 l학년과 2학년의 한국 교과서 8권과 일본의 중학교 교과서 2권을 포함하여 총 10권을 분석하였다. 한국과 일본의 가정교과서 분석 결과, 한국 교과서는 모든 영역의 학습자료 유형 중 표/그림/사진 자료가 가장 많고 용어/용어 설명이 많았던 반면, 일본은 구체적인 활동자료가 모든 영역에서 가장 많았다. 학습자료 유형이나 분량은 교과서별 영역별로 다소 차이가 있었으며 교육과정에 명시된 것은 모든 교과서에 제시되어 있었다. 자기 가정과 교육과정 개발과 교과서를 개발할 때에는 구체적인 녹색생활교육 내용을 명시하교 학습자료를 단순 지식보다는 태도와 행동의 변화나 실천을 이끌어낼 수 있도록 구성하는데 주안점을 두어야 할 것이다.
Keywords