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Development of Plastic Suspension System for Automotive Seat

자동차 시트용 플라스틱 서스펜션 시스템 개발

  • Cho, Jae-Ung (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kim, Key-Sun (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Choi, Doo-Seuk (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kim, Sei-Hwan (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Bang, Seung-Ok (Division of Mechanical Engineering, Graduate School, Kongju University) ;
  • Cho, Chan-Ki (Daechang Seat Co., LTD.)
  • 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김기선 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 최두석 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김세환 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 방승옥 (공주대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 조찬기 ((주)디에스시)
  • Received : 2011.02.10
  • Accepted : 2011.03.10
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study aims to develop the plastic suspension assembly which is installed on inside of vehicle seat and supports passenger's back to provide the comfortable feeling. This design is the suspension structure to support the back equally and assemble seat back frame and plastic suspension effectively. The parts of suspension are designed by considering the property of body pressure distribution. As analysis values are approached to measured values by comparing the deformations in the cases of existed spring suspension and developed plastic suspension, the optimum design can be established.

본 논문은 자동차용 시트의 내부에 설치되어 탑승자의 등 부위를 지지하여 편안한 승차감을 제공하는 자동차용 시트의 플라스틱 서스펜션 어셈블리 개발에 관한 것이다. 운전자의 허리를 균등하게 지지하여 주는 구조를 갖도록 설계하고 시트 백 프레임과 플라스틱 서스펜션이 원활하게 조합될 수 있는 구조로 개발하고자 한다. 체압 분포 특성을 고려하여 서스펜션의 단품을 설계하고 기능성을 평가하였다. 또한 실제와 동일한 사이즈의 서스펜션을 모델링하고 구조해석을 수행하였다. 기존 스프링 서스펜션과 새로 개발된 플라스틱 서스펜션의 해석결과 및 실제 측정값이 유사함을 확인하고 최적의 해석 및 설계를 확립하였다.

Keywords

References

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