DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Characteristics of Gifted Students in the Science Gifted Activity using Rainbow

무지개를 활용한 과학영재활동에 나타난 과학영재의 특징 분석

  • Received : 2011.01.29
  • Accepted : 2011.03.28
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the characteristics of science gifted students who participated in science gifted activity using rainbow. For this purpose, the science gifted activity using rainbow was developed and applied to 23 seventh grade science gifted students. The results indicated that gifted students had various concepts and ideas of optics. For example, some gifted students thought that there was rainbowshaped light at the place of rainbow, and another considered the process of dispersion of light in a waterdrop would be same as the process of the dispersion in the prism. Also, various rainbow theories and scientific imagination of gifted students were found. For devising new rainbow, gifted students used two strategies, 'changing the features' and 'changing conditions'. In addition, we discussed effective methods of applying this activity and implications to science gifted education.

본 연구는 무지개를 활용한 과학영재활동에서 과학영재들이 나타내는 특징을 분석하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 지방 소재 대학교 부설 과학영재교육원 소속 중학생 23명을 연구대상으로 설정하였다. 분석 결과, 첫째, 과학영재의 다양한 광학 관련 개념과 사고 유형이 나타났다. 과학영재들은 무지개 모양 그대로 빛이 그 곳에 존재할 것이라고 생각하기도 하며, 물방울에서 빛의 분산이 프리즘에서처럼 단순한 과정일 것이라고도 생각하였다. 둘째, 과학영재들은 이 활동을 통해 다양한 이론을 구성하고 다양한 과학적 상상 유형을 표현하였다. 과학영재들은 자신의 이해를 바탕으로 무지개의 모양과 색에 대한 다양한 이론을 구성해 제시했다. 새로운 무지개를 제시하는 과제에서도 기존 무지개의 모양이나 색 등이 가지는 원래 현상의 특징을 변화시키거나 생성 조건을 변화시키는 두 가지 전략을 사용해 다양한 무지개를 제안하였다. 덧붙여 무지개를 활용한 통합적 과학활동과 후속과제에 대하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권경필, 방소윤, 이성묵, 이경호 (2006). 광학분야에서 학생 개념의 상황 의존성: 시각과 거울상을 중심으로. 한국과학교육학회지, 26(3), 406-414.
  2. 김희경 (2010). 고등학생들의 심미적 경험의 유형 및 과학선호도에 미친 영향. 새물리, 60(3), 293-299.
  3. 박종원 (2004). 과학적 창의성 모델의 제안 - 인지적 측면을 중심으로 -. 한국과학교육학회지, 24(2), 375-386.
  4. 손연아, 이학동 (1999). 통합과학교육의 방향설정을 위한 이론적 고찰. 한국과학교육학회지, 19(1), 41-61.
  5. 오원근, 김재우 (2002). 시각 및 빛의 성질에 대한 중학생의 개념. 새물리, 45(3), 163-170.
  6. 이순덕, 강동식, 강정우 (1992). 무지개 현상에 대한 정성적 고찰. 과학교육, 9(1), 81-100.
  7. 이재봉, 김용진, 백성혜, 이기영 (2010). 과학과 교육 내용 개선을 위한 교육과정 내용 관련 쟁점 분석. 과학교육연구지, 34(1), 140-154.
  8. Amundsen, D. S., Kirkemo, C. N., Nakkerud, A., Tromborg, J., & Vistnes, A. I. (2009). The rainbow as a student project involving numerical calculations. American Journal of Physics, 77(9), 795-798. https://doi.org/10.1119/1.3152991
  9. Anderson, C. W., & Smith, E. L. (1982). Student conceptions of light, color, and seeing: Phase 1 test results. Paper at the annual convention of the National Association for Research in Science Teaching, Fontana, Wisconsin.
  10. Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view, (2nd ed.). NY: Holt, Rinehart and Winston.
  11. Boyer, C. B. (1959). The rainbow from myth to mathematics. NY: Yoseloff.
  12. Coger, R. N., & de Silva, H. (1999). An integrated approach to teaching biotechnology and bioengineering to an interdisciplinary audience. International Journal of Engineering Education, 15(4), 256-264.
  13. Dirac, P. A. M. (1963). The evolution of the physicist's picture of nature. Scientific American, 208(5), 45-53. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0563-45
  14. Feynman, R. P. (1969). What is science? The Physics Teacher, 7(6), 313-320. https://doi.org/10.1119/1.2351388
  15. Flannery, M. C. (1991). Science and aesthetics: A partnership for science education. Science Education, 75(5), 577-593. https://doi.org/10.1002/sce.3730750507
  16. Girod, M., Rau, C., & Schepige, A. (2003). Appreciating the beauty of science ideas: Teaching for aesthetic understanding. Science Education, 87(4), 574-587. https://doi.org/10.1002/sce.1054
  17. Goldberg, F. M., & McDermott, L. C. (1986). Student difficulties in understanding image formation by a plane mirror. The Physics Teacher, 24(8), 472-480. https://doi.org/10.1119/1.2342096
  18. Goldberg, F. M., & McDermott, L. C. (1987). An investigation of student understanding of the real image formed by a converging lens or concave mirror. American Journal of Physics, 55(2), 108-119.
  19. Guesne, E. (1985). Light. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (Eds.), Children's ideas in science (pp.10-32). London: Open University Press.
  20. Hall, W. C. (1972). Integrated science: A patterns approach to science teaching. Physics Education, 7(1), 45-47. https://doi.org/10.1088/0031-9120/7/1/310
  21. Harsch, J., & Walker, J. D. (1975). Double rainbow and dark band in searchlight beam. American Journal of Physics, 43(5), 453-455. https://doi.org/10.1119/1.9826
  22. Mohapatra, J. K. (1988). Induced in incorrect generalizations leading to misconceptions - An exploratory investigation about the law of reflection of light. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 777-784. https://doi.org/10.1002/tea.3660250907
  23. Pugh, K. J. (2002). Teaching for idea-based, transformative experiences in science: An investigation of the effectiveness of two instructional elements. Teachers College Record, 104, 1101-1137. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00198
  24. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Re-examinaing a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  25. Renzulli, J. S. (1986). The three ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Sternberg, & J. E. Davison (Eds.), Conception of giftedness. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  26. Walker, J. D. (1976). Multiple rainbows from single drops of water and other liquids. American Journal of Physics, 44(5), 421-433. https://doi.org/10.1119/1.10172