DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Adequacy of Audit Techniques and Advancement of Ship-Handling Simulation for Maritime Safety Audit

해상교통안전 진단 기술의 적정성 및 선박조종시뮬레이션 고도화

  • Lee, Yun-Sok (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University)
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원)
  • Received : 2011.08.11
  • Accepted : 2011.12.26
  • Published : 2011.12.31

Abstract

SHS(Ship-Handling Simulator) is virtual generation of vessel traffic situation under various environmental conditions. Recent, with the introduction of MSA(Maritime Safety Audit), SHS is being used as a key facility to determine the safety of navigation. However, the current audit techniques specified in the implementation guidance of MSA have been prepared by generalizing common procedures and evaluation methods used by institutions operating simulator systems. Therefore, they need to be reviewed and supplemented. This study analyzed the adequacy of current audit techniques based on the limitations and problems, then suggested the advanced scheme of SHS such as standardization of ship models, standard manoeuvring and evaluation method. The results of this research will contribute to improving the quantification and reliability of audit techniques used in the MSA as well as upgrading of the simulator system.

최근 해상교통안전진단제도가 국내에 도입되면서 선박의 안전여부를 판별하는 중요한 핵심 기술 요소로 다양한 항행 환경을 인위적으로 재현하는 선박조종시뮬레이션이 활용되고 있다. 그러나 현행 시행지침에 명시된 진단기술은 국내 시뮬레이터 보유 기관에서 공통적으로 활용하고 있는 수행 절차 및 평가 방법 등을 일반화한 것으로 이에 대한 적절한 보완 또는 개선이 필요하다. 본 연구는 현행 선박조종시뮬레이션 진단기술의 기술력 분석과 함께 한계점 및 문제점 등의 적정성 평가를 수행하였다. 또한 선박조종시뮬레이션 선박모델의 표준화, 표준조선법, 평가 방법 등의 고도화 방안을 제시하였다. 이러한 연구 결과는 선박조종시뮬레이터 시스템 개선은 물론 해상교통안전진단제도에 활용되고 있는 진단 기술의 정량화 및 신뢰성 향상에 기여할 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 국토해양부, 해상교통안전진단 시행지침, 국토해양부 고시 제2010-51호, 2010년 1월, pp. 13-21.
  2. 이동섭, 정태권(2008), "부산항 방파제 진입항로의 강한 횡조류 환경에서 선속에 따른 조종자의 선박조종의 결과 검토", 한국항해항만학회지, 제32권 제8호, pp. 577-582.
  3. 이윤석, 조익순, 조주현, 송재욱(2008), "국내 항만횡단 해상교량 관련 선박조종시뮬레이션 분석", 한국항해항만학회지 Vol. 32, No. 5, pp. 321-326.
  4. 임정빈(2010), "통항 선박과 목포 대교의 충돌 위기 평가 모델 개발", 한국항해항만학회지 Vol. 34, No. 6, pp. 405-415.
  5. 정태권, 이동섭(2007), "선박조종시뮬레이션 근접도 평가에서 연속 분석과 목표선 분석에 관한 비교 연구", 한국항해항만학회지, 제31권, 제1호, pp. 1-6.
  6. 황호진, 문두환(2011), "선박운항 시뮬레이션 가시화를 위한 그래픽 렌더링 엔진 기술의 개선 방향", 한국항해항만학회지 제34권, 제3호, pp152-159.
  7. Cho I.S., Kim I.C. and Lee Y.S.(2010), "The Introductory Concept of Maritime Safety Audit as a Tool for Identifying Potential Hazards, Journal of Navigation and Port Research, Vol. 34, No. 9, pp .699-704. https://doi.org/10.5394/KINPR.2010.34.9.699
  8. IMSF(2008), Guideline for Simulator Model Documentation, Draft Ver.2.2, Sep, pp. 1-6
  9. IMO(2002), Resolution MSC. 137(76), Standards for Ship Manoeuvrability. pp. 1-2

Cited by

  1. A Study on the Improvement of Maritime Traffic Safety Assessment Scheme by applying Metaevaluation Model vol.37, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5394/KINPR.2013.37.4.383
  2. 해상교통안전진단 사후관리제도의 도입 및 제도개선에 관한 고찰 vol.22, pp.7, 2011, https://doi.org/10.7837/kosomes.2016.22.7.807
  3. An Investigation of the Ship Safety Distance for Bridges across Waterways Based on Traffic Distribution vol.8, pp.5, 2011, https://doi.org/10.3390/jmse8050331
  4. Simulation Study of the IAMSAR Standard Recovery Maneuvers for the Improvement of Serviceability vol.8, pp.6, 2011, https://doi.org/10.3390/jmse8060445