Spatial Characteristics of the Provision of and Demand for Private Tutoring Service Industries in the Metropolitan Seoul Area

사교육 시설의 수요와 공급에 나타나는 공간적 특성: 수도권 지역 사설학원을 중심으로

  • 박소현 (성신여자대학교 지리학과 대학원) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Received : 2011.01.24
  • Accepted : 2011.03.16
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study investigates the spatial characteristics of the provision of and demand for the private tutoring service industries and the consumer groups. For the purpose, we analyze the spatial characteristics of various types of tutoring institutes in the Seoul Metropolitan area. In particular, we exam the spatial distribution patterns of attendants of tutoring institutes by institution type as well as the resident population by attendant age group. By applying spatial autocorrelation analysis, we examine the spatial clustering patterns of tutoring institutes and attendants by type. The results show distinct differences in the spatial distribution patterns by tutoring institute type as well as by attendant age group. We found significant socio-economic variables which influence on the spatial distribution of tutoring institutes. Finally, we propose private tutoring service provision models constructed with these variables through multiple regression analysis.

본 연구의 목적은 우리나라에서 지역의 사회 경제적 속성에 결정적인 영향을 미치는 것으로 인식되고 있는 사교육 시설의 수요와 공급에 나타나는 공간적 특성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 우리나라 전체 인구의 절반 정도가 거주하고 있으며, 사교육에 대한 수요와 공급이 집중되어 있는 수도권 지역을 대상으로 현재 우리나라 사교육 시설 중 가장 대표적인 사설학원의 유형별 수요와 공급의 공간적 분포 특성을 분석하였다. 특히 사교육 수요층을 기존의 초 중 고 학생뿐만 아니라 학령기 이전의 유치원생 및 대학생까지 확대하여 각 연령대별 그들의 거주지 분포와 관련 사교육 시설의 분포에 나타나는 공간적 특징을 분석하였다. 또한 공간적 자기상관 분석(LISA)을 통하여 사설학원의 유형에 따라 사설학원 수강자의 수요와 군집 패턴에 뚜렷한 차이가 있음을 확인하였고, 다중회귀분석을 통해 지역의 사설학원 유형별 시설 수 및 수강자의 분포에 영향을 미치는 유의미한 사회 경제적 설명변수를 도출하였다.

Keywords