Awareness of Childcare Center Directors and Teachers Towards Criteria for Class Placements

보육시설 반편성 기준에 대한 시설장과 교사의 인식 비교

  • Kim, Myoung-Soon (Dept. of Child and Family Studies, Yonsei Univ.) ;
  • Kim, Hye-Gum (Dept. of Child Care Education, DongNam Health College) ;
  • Lee, Yun-Seon (Studies and Training Center of Child Development Research Institute, Yonsei Univ.)
  • 김명순 (연세대학교 아동가족학과) ;
  • 김혜금 (동남보건대학교 보육과) ;
  • 이윤선 (연세대학교 어린이생활지도연구원 연구.훈련센터)
  • Received : 2010.11.15
  • Accepted : 2011.02.24
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The aim of the present study was to compare child care center directors and teachers' recognition of criteria for class placements, specifically for children who were born in January or February, children's ability, and for mixed-age classes. The subjects were 398 center directors and 383 teachers in Seoul, Gyeonggi-do, Jeolla-do, Gangwon-do, Choongcheong-do and Gyeongsang-do. Data were analyzed by SPSS 12.0 and the t-test and Chi-square test were used. The results were as follows: (1) Most child care center directors and teachers believed that children born in January or February should share a classroom with classmates of the same age. (2) Most child care center directors and teachers believed that regardless of a child's ability, it was desirable for the child to be in a class with classmates of the same age. (3) Child care center directors thought that the current criteria for teacher-child ratios within a mixed-age classroom were acceptable but should be lowered if the child care center was not experiencing financial problems. Meanwhile, most of the teachers thought that lower teacher-child ratios within a mixed-age classroom was desirable.

Keywords

References

  1. 권동택(2008). 초등학교 취학 연령 및 유예 기준에 대한 국제 비교연구. 비교교육연구, 18(3), 1-25.
  2. 김명순․김혜금․이윤선․안현숙(2009). 보육서비스 질 관리를 위한 운영기준 합리화 방안. 보건복지가족부/연세대학교산학협력단.
  3. 김영선(1999). 연령집단구성이 유아의 친사회적 행동발달에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 18, 279-305.
  4. 김은영․박은혜(2006). 유치원교사의 직무분석. 한국교원교육연구, 23(2), 303-324.
  5. 김현숙(2001). 혼합연령간 토의학습이 유아의 말하기-듣기 능력에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  6. 남명자(1994). 혼합 및 단일연령간의 의사소통 유형 비교. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  7. 박정란(2007). 공․사립 유치원 에듀케어 프로그램의 혼합연령 학급 운영 실제 및 교육적 효과에 대한 교사 인식. 유아교육학논집, 11(2), 161-182.
  8. 배지희․황인혜(2007). 혼합연령 학급 또래와의 사회적 상호 작용에서 나타나는 유아의 요구와 반응 양상. 유아교육연구, 27(6), 187-212.
  9. 보건복지부(2000). 보육교사를 위한 반별 운영관리1: 영유아반/혼합연령반/방과후반.
  10. 보건복지가족부(2008). 2008 보육사업안내.
  11. 보건복지가족부(2009). 2009 보육사업안내.
  12. 보건복지부(2010). 2010 보육사업안내.
  13. 서현옥(1999). 프로젝트 접근법에서 혼합연령 집단과 단일연령 집단간의 사회적 행동과 프로젝트 수행능력의 차이. 아동교육, 8(2), 75-88.
  14. 신은수(1996). 혼합연령 집단과 동일연령 집단 유아의 사회인 지적 능력 비교분석에 기초한 혼합연령 집단 학급의 교수방법 모색을 위한 연구. 유아교육연구, 16(1), 139-155.
  15. 신은수․전홍주․유영의(2008). 유아교육의 질적 지표향상을 위한 유치원 적정학급 규모 정책 수립의 방향. 유아교육연구, 28(2), 193-216.
  16. 심미연․임재택(2010). 1-5세 혼합연령집단에서의 유아갈등 상황에 대한 연구, 유아교육연구, 30(2), 211-235.
  17. 유준호․홍용희(2006). 만 4, 5세 혼합연령 종일반 유아들의 관계 형성에서 나타나는 특성에 관한 문화 기술적 연구. 유아교육연구, 26(3), 177-200.
  18. 유희정(2005). 효율적인 혼합연령학급 운영을 위한 구성원간 상호작용과정 분석. 유아교육학논집, 9(2), 189-211.
  19. 윤복남․이길동․윤희경(2003). 독일 세바스티안 어린이집 0-6세 혼합연령반 운영 사례 분석. 영유아교육연구, 6, 41-58.
  20. 이석순(1997). 단일연령집단과 혼합연령집단에서의 사회적 가장놀이 연구. 유아교육학논집, 1(1), 31-54.
  21. 이영자․이종숙․이옥․신은수․이정욱(1999). 저소득층 아동을 위한 혼합연령 방과후 프로그램 개발 연구. 아동학회지, 20(4), 3-24.
  22. 이윤옥(1992). 또래관계 기술 지도 프로그램을 통한 유아의 사회성 증진 연구. 중앙 대학교 대학원 박사학위논문
  23. 일산포유(2009). 보육시설 주방도우미 지원으로 균형있는 급식 제공. 2009. 9. 16. http://www.com4u.co.kr/ilsan4u/culture/news_view1.asp?n_code=0800410&idx=58828&rpage=3.
  24. 정미경․김혜남(2004). 연령집단에 따른 프로젝트 활동의 효과. 열린유아교육연구, 9(1), 23-44.
  25. 하승민(1996a). 유치원 단일연령 교실과 혼합연령 교실에서의놀이를 통한 사회적 상호작용. 한국영유아보육학, 6, 87-110.
  26. 하승민(1996b). 단일연령집단과 혼합연령집단간의 아동놀이 행동 비교 연구. 한국영유아보육학, 7, 91-119.
  27. 현온강․조은경(1995). 국공립 보육시설을 이용하는 어머니의 요구분석. 한국영유아보육학, 2, 219-244.
  28. Blatchford, P., Moriarty, V., Edmonds, S., & Martin, C. (2002). Relationship between class size and teaching: A multimethod analysis of English infant school. American Educational Research Journal, 39(1), 101-132. https://doi.org/10.3102/00028312039001101
  29. Decker, C. A., & Decker, J. R.(1976). Planning and administering early childhood programs. Columbus Ohio: Charles, E. Merrill.
  30. Ellis, S., Rogaff, B., & Cromer, C. C.(1981). Age segregation in children's social interactions. Developmental Psychology, 17, 399-407.
  31. Freedman, P.(1982). A comparison of multi-age and grouping in early childhood centers. In L. G. Katz(Ed.), Current topics in early childhood education(vol.3, pp. 47-63). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corp.
  32. French, D. C., Wass, G. A., Straight, A. L., & Baker, J. A.(1986). Leadership asymmetries in mixed-age children's groups. Child Development, 57, 1277-1283. https://doi.org/10.2307/1130450
  33. Goldman, J.(1981). Social participation of preschool children in same versus mixed-age group. Child Development, 52, 644-650. https://doi.org/10.2307/1129185
  34. Guralinick M. J., & Paul-Brown, D.(1984). Communicative adjustments during behavior request episodes among children at different development level. Child Development, 52, 911-919.
  35. Howes, C., & Farver, S. A.(1987). Social pretended play in two-year-olds: Effects of partner. Early Childhood Research Quarterly, 2, 305-314. https://doi.org/10.1016/0885-2006(87)90017-2
  36. Mounts, N. S., & Roopnarine, J. L.(1987). Social-cogmitive play patterns in same-age and mixed-age preschool classrooms. American Educational Research Journal, 24(3), 463-476. https://doi.org/10.3102/00028312024003463
  37. Roonpanarine, J. L., & Johnson, J. E.(1984). Socialization in a mixed-age experimantal program. Developmental Psychology, 20(5), 828-832.
  38. Slavin, R. E.(1987). Developmental and motivational perspectives on cooperative learning: A reconcillation. Child Development, 58, 1161-1167. https://doi.org/10.2307/1130612
  39. Winsler, A.(1993). The social interactions and task activities of young children in mixed-age and same-age classrooms. Eric ED. 356074.