DOI QR코드

DOI QR Code

일반유아교사와 장애전담교사 간 협력교수 유형 적용을 통한 역할인식

A Study of Teachers' Role Perception of Cooperation Teaching between General Education Teachers and Special Education Teachers for Handicapped Children

  • Hwang, Mi-Jin (Myungjang Yangduck Nersery School,) ;
  • Seo, Hyun-Ah (Dept. of Early Childhood Education, Kyungsung University)
  • 투고 : 2011.01.28
  • 심사 : 2011.03.14
  • 발행 : 2011.03.30

초록

This study was conducted in an inclusion class in M Inclusion Day Care Center in Busan. Thirteen sessions of cooperation teaching were applied in the inclusion class. In this sense, the purpose of this study was to identify what kinds of change occurred in the perspectives of teachers' role on both the general education teacher and the special education teacher during cooperation teaching. The data were collected through participation observations, teachers' reflective journals, and interviews. From the results of the study, it could be suggested that various types of teaching strategies need to be introduced to both teachers from the beginning of inclusion so that the general teacher and the special education teacher could understand each others roles and tasks, share opinions and ideas about daily activities, and experience the roles of the other teacher.

키워드

참고문헌

  1. 박은혜(2001) 특수교육 및 재활에서의 질적 연구의 동향과 과제. 재활복지 5(1), 56-84.
  2. 박현옥 .이소현(2000) 장애유아 통합교육을 위한 일반교사와 특수교사 간 협력방안 고찰. 교육과학연구 3(1), 37-52.
  3. 방명애(2000) 특수학급 아동의 교육적 통합을 위한 교수전략의 사용과 지원의 효과에 대한 교사의 인식. 특수교육학연구 7, 89-112.
  4. 유수옥(1998) 성공적인 장애유아 통합교육의 발전방안에 대한 유아교사의 견해. 특수교육학 연구 36(4), 169-190.
  5. 윤학숙(2001) 일반유아와 장애유아의 조기통합교육에 대한 교사의 인식조사 연구. 특수교육논총 12, 37-60.
  6. 윤혜경(1991) 장애유아에 대한 교사의 태도가 일반 유아의 수용태도에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  7. 이소현 . 박현옥(2000) 장애유아 통합교육을 위한 일반교사와 특수교사 간 협력방안 고찰. 교육과학연구 3(1), 37-52.
  8. 이소현 . 원종례 . 조윤경 . 김수진(2005) 장애아동 통합을 위한 보육 프로그램 개발. 삼성복지재단, 66-81.
  9. 이소현 . 황복선(2000) 통합교육을 위한 특수교사- 일반교사 간 협력모형: 구조적측면을 중심으로. 특수교육 연구 7, 67-87.
  10. 이소현 . 박은혜(1998) 특수아동교육 : 일반학급 교사를 위한 통합교육 지침서. 서울 : 학지사.
  11. 이명자(1995) 장애유아 통합교육에 관한 유치원장의 태도. 단국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  12. 이윤미(2006) 유아통합학급의 협력교수 운영 실태 연구. 단국대학교 특수교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 임병미(2003) 장애유아 통합교육에 대한 예비 유아교사의 태도 연구. 단국대학교 특수교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 이현숙(2005) 장애유아통합교육에서 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력교수에 대한 인식 및 실태 분석. 단국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  15. 장금수(2003) 특수학급 교사와 통합학급 교사의 협력실태 및 개선방안 비교연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  16. 한국어린이육영회(1987) 장애유아 통합교육 실시에 따른 효과에 대한 연구.
  17. Bawens J, Hourcade J, Friend M(1989) Cooperative teaching: A Model for general and special education intergration. Remidial and Special Education 10(2), 17-22. https://doi.org/10.1177/074193258901000205
  18. Bawens J, Hourcade J(1997) Cooperative teaching: Portraits of possibilities. ED410721.
  19. Bricker DD(1978) Rationale for the integration of handicapped and nonhandicapped preschool children. In M.Guralnick (ed.). Early intervention and the integration of handicapped and nonhandicapped preschool children. 3-26. Baltimore : University Park Press.
  20. Cook L, Friend M(1993) Educational leadership for teacher collaboration. In B. Billingley (ed.). Program leadership for serving students with disabilities. 421-444. Richmong, VA: Virginia Department of Education.
  21. Cook L, Friend M(1995) Co-teaching: Guidelines for creating effective practices. Focus on Exceptional Children 28(3), 1-16.
  22. Karge BD, McClure M, Patton PL(1995) The success of collaboration in resource programs for students with disabilities in grades 6 though 8. Remedial and Special Education 16, 79-89. https://doi.org/10.1177/074193259501600203
  23. Mills GE 저, 강성우외 공역(2005) 교사를 위한 실행 연구. 서울: 우리교육.
  24. Parrt P, Driver B, Eaves D(1992) Collaborative teaching must be a collaborative venture. Published in Futuristic Perspective and Promising Practices, Special publication of the Virginia Council for learning Disabilities. March. 1-6.
  25. Pugach MC, Johnson LJ(1995) Students' time on learning tasks in special education. Exceptional Children 55, 508-515.
  26. Salend SJ, Johansen M, Mumper J, Chase AS, Pike KM, Dorney JA(1997) Cooperative teaching : The voice of two teachers. Remedial and Special Education 18(1), 3-11. https://doi.org/10.1177/074193259701800103
  27. Thousand, Villa(1990) Strategies for educating learners with severe disabilities within their local home, school, and communities. Focus on Exceptional Children 23(3), 1-10.
  28. Vaughn S, Shay SJ, Argyles ME(1997) The ABCDEs of co-teaching. Teaching Exceptional children 39 (2), 4-10.
  29. Vaughn S, Schumm J, Arguelles, M(1997) The ABCDEs of co-teaching. Teaching Exceptional children 30(4), 4-10.