A Study on Green Information Technology Practical Method in Technology.Home Economics Education

기술.가정교과에서의 녹색 정보기술 실천방안 연구

  • Received : 2011.01.31
  • Accepted : 2011.03.21
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to development of the green information technology practical method and verify the impact of classes which applied green information technology practical method on the students' practice on green information technology to enhance the study related to green growth education for Technology Home Economics Education. In order to achieve the purpose, first, the green information technology practical method and measurement instrument were developed. Second, green information technology practical method applied in class. Third, D middle school students(male 62, female 59) in Daejeon city were tested by green information technology practical method measurement instrument and the comparison between pretest and posttest results were made. There were three results conduced from this study. First, green information technology practical method had positive impact on the students' green information technology practice on the items which they directly face in their daily lives, such as computers, monitors, and data. Through this point, when green growth curriculum developed in Technology Home Economics, we must consider the more closely related in lives contents. Second, green information technology practical method not impact on the practice on the items such as printers, peripherals, and other items. But in the future we expect more students hold printers and peripherals so the study for these items needed the more. Third, there were no gender differences in green information technology practice. Through this point, when green growth curriculum organized, there was no needed to separete students' gender.

이 연구의 목적은 기술 가정교과에서의 녹색성장 교육과 관련된 연구에 기초 자료를 제공하기 위하여 녹색 정보기술 실천방안을 개발하고 녹색 정보기술 실천방안을 적용한 수업이 학생의 녹색 정보기술 실천에 영향을 미치는지를 구명하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌 분석을 통해 녹색 정보기술 교육의 실천방안을 개발하였고, 녹색 정보기술 실천 방안을 적용한 검사지를 제작하였다. 둘째, 녹색 정보기술 실천 방안을 수업에 적용하였다. 셋째, 녹색 정보기술 실천 방안 검사지를 통해 대전에 위치한 D중학교 학생(남 62명, 여 59명)을 대상으로 사전 사후검사를 실시하여 결과를 비교하였다. 연구를 통해 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 녹색 정보기술 실천방안 적용 수업이 컴퓨터, 모니터 및 데이터 둥 학생들이 생활 속에서 직접적으로 접하는 항목의 녹색 정보기술 실천에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이러한 점을 통해 향후 기술 가정 교과에서 녹색성장 교육과정 개발 시 생활과 밀접한 내용을 보다 많이 고려하여 편성하여야 함을 알 수 있었다. 둘째, 녹색 정보기술 실천 방안 적용 수업이 프린터, 주변기기 및 기타 항목에서의 녹색 정보기술 실천에는 별다른 영향을 미치지 못하였다. 그러나 향후 보다 많은 학생들이 프린터 및 주변기기를 보유할 것을 예상하여 이러한 항목들에 대한 실천 방안을 보다 면밀히 연구할 필요가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 녹색 정보기술 실천에 대한 남학생과 여학생의 차이는 없었다. 이를 통해 녹색성장과 관련된 교육 내용을 편성할 때 남학생과 여학생을 특별히 구분하여 개발할 필요가 없음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2009). 녹색성장교육 활성화방안.
  2. 교육과학기술부(2011). 교과 교육과정 개정 방향에 따른 토론회 자료집.
  3. 금한승(2009). 환경기술․산업정책방향. 환경부.
  4. 김병성(2001). 교육연구방법. 지학사.
  5. 김임순(2010). 저탄소 녹색성장과 녹색기술의 발전 방안. 2010 동계 한국기술교육학회 학술발표대회지.
  6. 남승권(2010). 녹색기술 변화에 따른 '정보통신기술' 수업 실천연구. 2010 동계 한국기술교육학회 학술발표대회지.
  7. 녹색성장위원회(2009). 중점녹색기술개발 전략.
  8. 박상현(2008). 저탄소 녹색성장을 위한 주요국의 그린IT 추진동향과 시사점. 한국정보사회진흥원.
  9. 박상현(2009). 국내외 그린 IT 추진 현황 및 전망. 한국정보화진흥원.
  10. 이선준(2010). 국가 녹색성장정책 수립에 따른 고등학교에서의 녹색환경교육 방향. 경희대학교 석사학위 논문.
  11. 이용진(2010). 녹색기술 변화에 따른 '정보통신기술' 수업 실천연구에 대한 토론. 2010 동계 한국기술교육학회 학술발표대회지.
  12. 이혜정(2008). 그린경영과 그린IT. 전자공학회지, 35(11), 43-55.
  13. 정보통신산업진흥원(2009). 그린 IT 산업 경쟁력 제고를 위한 전자정보통신 기기 에너지 효율 정책 연구.
  14. 지은희(2009). 그린 소프트웨어 기술동향. 한국통신학회지(정보와 통신), 26(9), 16-23.
  15. 한국과학기술기획평가원(2008). 저탄소 녹색성장의 기술분야의 전략적 중요도 평가 설문조사.
  16. Jeffery, D. S. (2008). Common Wealth. New York: The Penguin Press.
  17. Lester, R. B. (2001). Eco-Economy. New York: W.W.Norton & Company, Inc.