Abstract
The purpose of this article is to study characteristics of diabolical cube in geometric point of view, and to present educational materials and direction for efficient diabolical cube activities in gifted education upon systematical analysis of methods of finding solutions. We can apply inclusion-exclusion Method to find all possible combination of solutions in diabolical cube activities not as trial-and-error method but as analytical method. Through teacher's questions and problem posing in activities using diabolical cube, we systematically came up with most solution and case of all possible combinations be solution in classifying properties of pieces and combining selected pieces.
본 연구는 영재를 위한 교육 자료 개발을 위해 다이어볼릭 큐브의 특징에 대해 탐구하고, 영재들에게 제공할 수 있는 문제 상황에 따른 다이어볼릭 큐브 활용의 구체적인 예를 제시하였다. 다이어볼릭 큐브는 모든 조각이 평편한 조각으로 구성되어 있어 평면구성 활동과 입체구성 활동이 모두 가능하다. 조각의 선택에서는 사용가능한 조각들의 조합을 모두 찾은 후 포함-배제 방법을 사용하여 시행착오를 줄이는 분석적인 접근으로, 1개 이상의 답이 있는 문제에서 모든 답을 찾을 수 있고, 가장 많은 답을 갖는 모양 찾기와 개방형 문제를 해결할 수 있다. 본 연구에서 제시한 활동의 예를 이용하여 영재들에게 제공할 수 있는 학습 자료와 교사의 발문, 그리고 학생에게 제기할 수 있는 문제 등을 조직할 수 있고, 이를 바탕으로 학생들의 수준이나 요구 수업의 목표나 목적 등에 따라 단계적으로 계획을 수립하여 수업에 활용할 수 있다.