DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Development of Gifted Educational Materials Using Diabolical Cube

다이어볼릭 큐브(Diabolical Cube)를 활용한 영재교육 자료 개발에 대한 연구

  • Shim, Sang-Kil (Accreditation Center for Educational Development, Dankook University)
  • Received : 2011.01.10
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.15

Abstract

The purpose of this article is to study characteristics of diabolical cube in geometric point of view, and to present educational materials and direction for efficient diabolical cube activities in gifted education upon systematical analysis of methods of finding solutions. We can apply inclusion-exclusion Method to find all possible combination of solutions in diabolical cube activities not as trial-and-error method but as analytical method. Through teacher's questions and problem posing in activities using diabolical cube, we systematically came up with most solution and case of all possible combinations be solution in classifying properties of pieces and combining selected pieces.

본 연구는 영재를 위한 교육 자료 개발을 위해 다이어볼릭 큐브의 특징에 대해 탐구하고, 영재들에게 제공할 수 있는 문제 상황에 따른 다이어볼릭 큐브 활용의 구체적인 예를 제시하였다. 다이어볼릭 큐브는 모든 조각이 평편한 조각으로 구성되어 있어 평면구성 활동과 입체구성 활동이 모두 가능하다. 조각의 선택에서는 사용가능한 조각들의 조합을 모두 찾은 후 포함-배제 방법을 사용하여 시행착오를 줄이는 분석적인 접근으로, 1개 이상의 답이 있는 문제에서 모든 답을 찾을 수 있고, 가장 많은 답을 갖는 모양 찾기와 개방형 문제를 해결할 수 있다. 본 연구에서 제시한 활동의 예를 이용하여 영재들에게 제공할 수 있는 학습 자료와 교사의 발문, 그리고 학생에게 제기할 수 있는 문제 등을 조직할 수 있고, 이를 바탕으로 학생들의 수준이나 요구 수업의 목표나 목적 등에 따라 단계적으로 계획을 수립하여 수업에 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김홍원.김명숙.방승진.황동주 (1997). 수학 영재 판별 도구 개발 연구(II); 검사 제작 편, 한국교육개발원 수탁연구 CR 97-50.
  2. 남승인 (1999). 수학영재교육 프로그램의 학습 주제 개발에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 F <수학교육 학술지> 4, 1-18.
  3. 박영희 (1999). 수학영재캠프 활동 사례: 소마큐브, 한국수학교육학회지 시리즈 F <수학교육 학술지> 4, 89-95.
  4. 송상헌 (2000). 수학 영재아들을 위한 행동특성검사지의 개발과 활용에 관한 연구, 대한수학교육학회지 <학교수학> 2(2), 427-457.
  5. 신현용.한인기.이종욱 (2000). 초등학교 고학년 수학영재의 창의성 신장을 위한 프로그램, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 10, 19-30.
  6. 심상길 (2005). 초등학교 기하에서 큐브를 활용한 조작 활동에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 44(1), 143-152.
  7. 심상길 (2009). 교수매체로써 칠교판을 활용한 영재교육 자료 개발, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 23(1), 39-51.
  8. 심상길.황선욱 (2009). 소마큐브(Soma Cube) 활동에서 포함-배제 방법의 활용에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 48(1), 33-45.
  9. 이강섭.심상길 (2005). 창의성 증진을 위한 수학 활동 프로그램과 평가 방법 소개, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 19(1), 101-110.
  10. 이경화 (1999). 칠교판을 활용한 초등학교 영재교육 프로그램 개발, 한국수학교육학회지 시리즈 F <수학교육 학술지> 4, 77-87.
  11. 이경화 (2003). 수학 영재교육 자료의 개발과 적용 사례 연구, 대한수학교육학회지 <수학교육학연구> 13(3), 365-382.
  12. 최종현.송상헌 (2005). 주제 탐구형 수학 영재 교수 . 학습 자료 개발에 관한 연구, 대한수학교육학회지 <학교수학> 7(2), 169-192.
  13. 한국교육개발원 (1999). 수학과 영재교육과정 시안; 초⋅중학교 수학과 영재교육과정 시안 개발을 위한 기초 연구, 한국교육개발원 수탁연구 CR 99-20-3.
  14. Zhang, W. (1996). Exploring math through puzzles: Blackline masters for making over 50 puzzles, Emeryville, CA: Key Curriculum Press.