참고문헌
- 김미숙.서혜애.이혜연 (2005). 영재교육 강화 사업성과 지표 평가 연구. 한국교육개발원 연구 보고.
- 김선희 (2005). 수학사에 근거한 수학영재의 창의적 산출물 평가 준거 개발. 한국수학사학회지, 18(2), 75-94.
- 박성익.조석희.김홍원.이지현.윤여홍.진석언.한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
- 김홍원.김명숙.송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구 개발 연구(I)-기초연구편-. 연구보고 CR 96-26. 한국교육개발원.
- 신유경.강윤수.정인철 (2008), GSP가 증명학습에 미치는 영향 : 사례연구. 한국학교수학회논문집, 11(1), 55-68.
- 유윤재 (2005). 산출물 중심의 수학 영재 프로그램의 연구. 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(3), 557-569.
- 이헌수.박종률.정인철 (2009). 테크놀로지를 활용한 사인함수의 덧셈정리 증명-수학영재아를 중심으로 한 사례연구-. 한국수학교육학회지 시리즈 A <학교수학>, 48(4), 387-398.
- 임근광.강순자 (2008). 수학영재학생들의 독립연구 절차와 교사의 역할. 한국수학교육학회지 시리즈 A <학교수학>, 47(3), 311-335.
- 장현선 (2005). 수학영재 교육프로그램에 관한 연구. 서강대학교 교육대학원 석사학위 논문.
- 전영주 (2006). 사사프로젝트학습을 통한 수학영재 지도. 한국학교수학회논문집, 9(2), 163-177.
- 한국교육개발원 (1999). 수학과 영재 교육과정 시안 - 초.중학교 수학과 영재 교육과정 시안 개발을 위한 기초 연구. 서울: 유진문화사.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: W. H. Freeman and Company.
- Clack, B. (1997). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school(5th ed.). Columbus, OH: Merrill.
- Clasen, D., & Hansen, M. (1987). Double mentoring: A process for facilitating mentorships for gifted students. Roeper review, 10, 107-110. https://doi.org/10.1080/02783198709553096
- Davis, G. A. & Rimm, S. B. (1989). Education of the gifted and Talented(2nd ed.). Englewood Cliff. NJ: Pretice-Hall.
- Doherty, E., & Evans, L. (1981). Independent study process: They can think, can't they? Journal for the Education of the Gifted, 4(2), 106-111. https://doi.org/10.1177/016235328100400206
- Gallagher, J, J., & Gallagher, S. A. (1994). Teaching gifted children(4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
- Gardner, H. (1983). Frames of mind - The theory of multiple intelligence. New York: Basic Books.
- Honsberger, R. (2004). Mathematical Delights, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
- Johnsen, S. K., & Johnson, K. (1986). Independent Study Program. WACO, TX: Profrock Press.
- Kaplan, S. N., & Could, B. (2002). Independent Study. California: E2E.
- Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school childeren. Chicago: The university of Chicago Press.
- Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education(2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 고상숙, 권오남, 류희찬, 박만구, 방정숙, 이중권, 정인철, 황우형 역(2005). 정성연구방법론과 사례연구. 서울:교우사.
- NCTM (1987). Providing Opportunities for the Mathematically Gifted, K-12. Edited by House, Reston, Virginia: NCTM
- Nelson, R. B. (1993). Proofs without Words I: More exercises in visual thinking, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
- Nelson, R. B. (2000). Proofs without Words II: More exercises in visual thinking, Washington, DC: The Mathematical Association of America.
- Pendarvis E. D., Howley. A. A., & Howley, C. B. (1990). The abilities of gifted children. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Prillaman, D., & Richardson, R. (1989). The William and Mary Mentorships model: College students as a resource for the gifted. Roeper review, 12, 114-118. https://doi.org/10.1080/02783198909553248
- Renzulli, J. S. (1978). The enrichment triad. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
- Renzulii, J. S., & Reis, S. M. (1997). The schoolwide enrichment model: A how-to guide for educational excellence(2nd ed). Creative Learning Press.
- Rueda, R., & Dembo, H. D. (1995). Motivational processes in learning: A comparative and sociocultural frameworks. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich(EDs.), Advances in Motivation and Achievement, Vol. 9, Greenwich, Connecticut: JAI Press INC.
- Stewart, E. D. (1981). Learning styles among gifted/talented students: Instructional techniques references. Educational children, 48, 137-148.
- Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- van Tassel-Baska, J. (1981). The great debates: For acceleration. Speech presented at the CEC/TAG National Topical Conference on the Gifted and Talented Child, Orlando, FL.
- Weaver, J. F., & Brawley, C. F. (1959). Enriching the elementary school mathematics program for capable children. Journal of Education, 142(1), 1-40.