DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Content Knowledge via Analysis of Elementary Teachers' Cognition about Fundamental Figures(point, line segment, angle)

점, 선분, 각에 대한 초등교사의 인식분석에 따른 내용학적 고찰

  • Cboi, Keun-Bae (Dept. of Math. Edu., Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Hae-Gyu (Dept. of Math. Edu., Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Dae-Jin (Jejubuk Elementary School)
  • Received : 2010.10.20
  • Accepted : 2010.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this paper is to analyze and discuss the viewpoint dealing with the fundamental figures-point, line segment, and angle-of elementary school teachers. In fact, our main subjects in this article are as follows; how do elementary school teachers deal with the fundamental figures?, what is the general notion about the fundamental figures of elementary school teachers? Our such subjects come from the survey results about the 'fundamental figures in J. A. Ko(2009); the elementary school students have a tendency to regard the fundamental figures as not mathematical figures. In this article, we discuss mainly the meta-cognitive shift in the transform of notion, for example, from 'congruent' concept to 'equal' concept, about the fundamental figures.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 제주대학교 교육대학 및 초등교육연구소

References

  1. 강완 (1991). 수학적 지식의 교수학적 변환, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 30(1), 71-89.
  2. 권석일 (2006). 중학교 기하 교재의 '원론' 교육적 고찰. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  3. 고진아 (2009). 초등수학 도형영역에 제시된 정의에 관한 학생들의 인식. 제주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  4. 교육인적자원부 (2007). 수학 <3-가>, <5-나> 교과서, 서울: (주)대한교과서 주식회사.
  5. 교육과학기술부 (2008). 수학 2-1, (주)두산.
  6. 우정호.조영미 (2001). 학교수학 교과서에서 사용하는 정의에 과한 연구, 수학교육학연구, 11(2), 363-384.
  7. 우정호 (2006a). 수학학습-지도 원리와 방법. 서울대학교 출판부.
  8. 우정호 (2006b). 학교수학의 교육적 기초. 서울대학교 출판부.
  9. 정은실(2006). 분수 개념의 의미 분석과 교육적 시사점 탐구, 학교수학, 8(2), 123-138.
  10. 조영미 (2001). 학교수학에 제시된 정의에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  11. 조영미 (2002). 수학 교과서에서 사용하는 정의의 특성분석과 수준탐구, 학교수학, 4(1), 15-27.
  12. 조태근 외 (2001). 수학 7-나. 서울: 금성출판사.
  13. 최근배.오숙경 (2008). 초등수학 도형영역에 제시된 정의에 관한 교사의 인식과 오류, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(2), 197-219.
  14. Maletsky, Evan M. et al. (2002). Harcourt Math (Math-Grade 1, 2, 3, 4, 5, 6), Harcourt, Inc.
  15. NCTM (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, Reston, VA., The National Council of Teachers of Mathematics, Inc. 구광조.오병승.류희찬 공역 (1992). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향, 서울: 경문사.
  16. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  17. Rich, B. (1963) (revised by Philip A. Schmidt) (2000). Schaum's outlines Geometry (3rd Edition), McGraw-Hill Companies, Inc.
  18. Tall, D., & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity, Educational Studies in Mathematics, 12(2), 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  19. Tall, D. (1991). 고등수학적사고, (류희찬.조완영.김인수 역). 서울: 경문사.
  20. Vinner, S. (1983). Concept definition, concept image and the notion of function, International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 14, 293-305. https://doi.org/10.1080/0020739830140305