Abstract
In object tracking using the block mating algorithm, it is not proper to use a fixed matching block to track an object of which size may be various and can be changed at any time. This paper defines an adaptive matching block for the dynamic environment and proposes a block matching algorithm for it. The matching block is composed of a main-block of $10{\times}10$ pixels and 8 sub-blocks of $6{\times}6$ pixels in a wide area of $42{\times}42$ pixels, the main-block located its center is used as an object block, and the sub-blocks located its boundary are used as candidates for the object block. The proposed algorithm extracts the object blocks from the sub-blocks by using their motion vectors for 10 previous frames and performs the block matching with the main block and them. The experiments for perform estimation show that the proposed algorithm extracts just valid object blocks from the matching block and keeps an object having free movement in image center area.
블록정합 기법을 이용한 객체추적에서 크기가 다양하고 수시로 변하는 객체를 추적하기 위해 고정 정합블록을 사용하는 것은 적합하지 못하다. 본 논문은 동적 환경을 위한 적응적 정합블록을 정의하고, 이를 위한 블록정합 알 고리즘을 제안한다. 정합블록은 $42{\times}42$ 화소의 넓은 영역에 $10{\times}10$ 화소의 주 블록과 $6{\times}6$ 화소의 부 블록 8개로 구성되고, 영역 중심에 위치한 주 블록은 객체 블록으로 사용되고, 영역의 외곽에 위치한 부 블록은 객체블록을 위한 후보 블록으로 사용된다. 제안된 알고리즘은 부 블록에서 이전 10 프레임의 움직임 벡터를 이용해 객체블록을 추출하고, 주 블록과 추출된 객체블록을 이용해 블록정합을 수행한다. 성능 평가를 위한 실험들은 제안된 알고리즘이 정합블록에서 유효한 객체블록만을 적절히 추출하고, 자유로운 움직임을 갖는 객체를 영상의 중심 영역에 유지시켜 주는 것을 보여주고 있다.