DOI QR코드

DOI QR Code

비상발전기용 전자클러치의 자계해석

Analysis of the Electromagnetic Clutch for Emergency Power Generator

  • 투고 : 2010.12.20
  • 심사 : 2011.01.26
  • 발행 : 2011.04.30

초록

This paper deals with the electromagnetic clutch which stop the generator at emergency by using the engine power of generator. The electromagnetic field was analyzed using Flux-2d program with different conditions : voltage, air gap, coil locations. As a result, the maximum magnetic flux density of electromagnetic clutch occurred between the coil and wheel : 0.27[T], 0.41[T] at 12[V], 24[V]. The maximum flux density was at the center location of the coil.

키워드

참고문헌

  1. 김연호, 김현수, “전자클러치의 동특성 해석”, 한국자동차공학회 추계학술대회논문집, pp.397-403, 1992.
  2. 김신호, 정태휘, 김기수, 조중선, “자기장 병목현상 해소를 통한 전자 클러치의 성능향상에 관한 연구”, 한국정밀공학회 학술발표대회 논문집, pp.304-307, 2005.
  3. 전정채, 배석명, 최명일, 유재근, “비상용 예비발전기 기동시 과전압 발생 메카니즘 연구”, 대한전기학회 학술대회 논문집, pp. 192-194, 2009.
  4. 김한, 안창희, “적응요소분할법에 의한 자기클러치 전자력의 유한요소해석”, 대한전기학회 하계학술대회 논문집, pp.112-114, 1996.
  5. 박창화, “FEM을 이용한 Electromagnetic Clutch 토크해석과 전기자 치수최적화”, Trans. KIEE, vol.55B, no.5, pp.245-249, 2006.
  6. 심재복, 온정근, 권기진, 최영하, “전기전철기용 전자클러치의 온도 변화에 따른 물리적 특성에 대한 연구”, 한국철도학회 추계학술대회논문집, pp.80-86, 2004.
  7. 주식회사 다텍, 전자클러치를 이용한 동력 단속수단을 갖는 발전장치, 특허 10-0885736-0000, 2009.