A Study on the Postmodernist Tendencies in Stage Costume of Korean Theater Since 1990's

1990년대 이후 한국연극의 무대의상에 나타난 포스트모더니즘 경향에 대한 연구

  • Received : 2010.10.14
  • Accepted : 2010.12.23
  • Published : 2011.01.31

Abstract

Postmodernism has affected general culture and arts as a powerful cultural image that has governed the later 20th century, and it is still a main subject as Zeitgeist representing modern society. Accordingly, this study is to verify the role and importance of the stage costume according to change of the art trend in the present age by clarifying relations between the postmodernism and the stage costume, and analyzing the postmodernism trend shown in postmodern classes. The postmodernism trend in costume is summarized as the deconstructionism, eclecticism and the populism. Hereunder is the conclusion of applying Postmodernism characteristics and creation mechanism commonly existing in theater and costume to the costumes of Korean theaters since 1990's. First, a deconsructionism trend of the Korean theater was visualized by the expression method of disembodiment and decomposition of stage costumes. Second, expression phase of interculturalism was concretely visualized through the stage costume, and it was considered that the postmodernism creation method. Third, a populism trend since 1990's was reflected to the stage costume, and deduced consensus with the audience and subculture familiar with the public as well as appeared as a phenomenon that emphasized a recreational elements. It is analyzed that this trend is a result that a concept of sportiveness was directly transferred through strong visual expression function of the stage costume. As a result of analyzing a Korean theater of the postmodernism disposition since 1990s, the costume reflected creational will of the postmodernism of works and played an important role as visual arts, created with a similar method and form.

Keywords

References

  1. 김방옥 (1996). 80년대이후 한국연극에 미친 포스트모더니즘의 영향. 한국연극학, 8(1), p. 88.
  2. 김영삼 (2007). 공연제작 매뉴얼 시리즈(13)-무대의상. 중앙대학교 공연영상사업단.
  3. Wilson, E. & Goldfarb, A. 김동욱 역 (2000). 세계 연극사. 서울: 한신문화사.
  4. 김형기 (2000). 다중매체시대의 "포스트드라마 연극". 브레히트와 현대연극. 한국브레히트학회, 8, p. 10.
  5. 우보경(2008). 1990년대 이후 한국연극의 무대의상에 나타난 포스트모더니즘 경향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p.14.
  6. 김숙현 (2003). Robert Willson의 포스트모더니즘 연극 읽기. 우리연극, 2, pp. 252-260.
  7. Schechner, Richard (2002). Performance Studies. An introduction Simultaneously published in the USA and Canada by Routledge; 이미원 (1996). 포스트모던 시대와 한국연극. 서울: 현대미학사, p. 310.
  8. Comme des Garcons, 2008 S/S, http://www.style.com/
  9. Madonna, 1984, Punk Look, http://www.marieclaire.co.uk/imageBank/m/Madonna_1984
  10. Hassan, Ihab, 이충무 역 (2001). 포스트모더니즘의 개념정립을 위하여; 김욱동 편. 포스트모더니즘의 이해. 서울: 문학과 지성사, pp.17-39.
  11. 조정미 (2003). 포스트모더니즘이 20세기 패션에 미친 영향. 복식문화연구, 11(6), p. 934.
  12. 이미원 (1993). 한국연극에서의 포스트모더니즘. 한국학연구. 5, p. 310.
  13. 이근삼 작.연출 (1994). 이성계의 부동산. http://www.art.go.kr
  14. 이미원 (1996). 포스트모던 시대와 한국연극. 서울: 현대미학사.
  15. 박준용 작, 최용훈 연출 (1995). 九테TA. 아르코예술정보관
  16. Shakespeare 작, 오태석 연출 (2007). 맥베스. http://www.aroong.com
  17. 두산백과사전 EnCyber & EnCyber.com 인용.
  18. 김광림 작, 이윤택 연출 (1993). 홍동지는 살어있다. http://www.art.go.kr
  19. 오태석 작.연출 (1994). 심청이는 왜 두 번 인당수에 몸을 던졌는가. http://www.art.go.kr
  20. 홍기원 작, 이기도 연출 (2002). 에비대왕. http://www.art.go.kr
  21. 이윤택 작.연출 (2000). 오구-죽음의 형식, 1997, 한국문화예술총서:우리연극100년, p. 377.
  22. 이윤택 작.연출 (1997). 오구-죽음의 형식. 포스트모던 시대와 한국연극, 1996 첨지.
  23. 이강백 작, 채윤일 연출 (1997). 산씻김. http://www.art.go.kr
  24. Heiner Muller, 채승훈 (1993). 햄릿머신. http://www.art.go.kr
  25. 서연호, 이상우 (2000). 한국문화예술총서: 우리 연극 100년. 서울: 현암사.
  26. 박상륭 작, 김광보 연출 (1998). 뙤약볕. http://artsonline.arko.or.kr
  27. 우보경(2008). 1990년대 이후 한국연극의 무대의상에 나타난 포스트모더니즘 경향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, pp. 100-101.
  28. 우보경(2008). 1990년대 이후 한국연극의 무대의상에 나타난 포스트모더니즘 경향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 107.
  29. 김형기 (2000). 다중매체시대의 "포스트드라마 연극". 브레히트와 현대연극. 한국브레히트학회, 8, p. 21.
  30. 우보경(2008). 1990년대 이후 한국연극의 무대의상에 나타난 포스트모더니즘 경향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 113.