DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Texture Neutralization System for the Invisible e-Performance

투명 e-퍼포먼스를 위한 텍스쳐 중화 시스템 개발

  • 이동훈 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 윤태수 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2011.03.24
  • Accepted : 2011.04.20
  • Published : 2011.04.30

Abstract

On live performance such as play and musical, various stage effects are utilized to attract a diverse audience. These stage effects include traditional direction techniques, striking display effects and all kinds of ways of being immersed in the scene. In this paper, we propose a novel digital visual effects(digilog) for controlling the surface texture of objects based on spatial augmented reality. For this purpose, we present a method of neutralizing the appearance of an arbitrary object using a projector-camera system. To make the object appear as if it is a transparent object by projecting a carefully determined compensation image onto the surface of objects, we use the homography method for a simple and effective off-line projector-camera calibration. The successful uses of the basic algorithm of Smart Projector for measuring radiometric parameters led us believe that this method may be used for temporal variation of plays and musicals.

연극이나 뮤지컬과 같은 라이브 퍼포먼스 분야에서는 관객의 몰입도를 극대화하기 위한 다양한 무대 효과가 사용된다. 이러한 무대 효과는 전통적인 연출 기법으로부터 장면에 몰입을 줄 수 있는 다양한 무대 효과를 위한 장치들을 활용하고 있다. 본 논문에서는 공간증강현실 기반의 사물의 표면 텍스쳐를 제어할 수 있는 새로운 디지털 시각 효과를 제안한다. 이를 위하여 프로젝터-카메라 시스템을 사용하여 임의의 물체의 표면을 중화할 수 있는 방법을 제시한다. 객체의 표면에 신중하게 결정된 보상 영상(Compensation Image)을 투영함으로써 투명한 객체처럼 나타나도록 만들기 위해, 본 논문에서는 간단하고 효과적인 오프라인 프로젝터-카메라 보정을 위한 호모그래피 방법(Homography Method)를 사용한다. 따라서 제안하는 Radiometric 매개 변수를 측정하기 위한 스마트 프로젝터(Smart Projector)의 기본 알고리즘은 연극이나 뮤지컬에서의 시간적 변화에 유용하게 사용될 것이다.

Keywords

References

  1. M.D. Grossberg, H. Peri, S.K. Nayar, and P.N. Belhumeur, "Making One Object Look Like Another: Controlling Appearance Using a Projector-Camera System," Proc. of CVPR, Vol.1, pp. 452-459, 2004.
  2. T. Amano and H. Kato, "Appearance Control Using Projection with Model Predictive Control," 2010 20th International Conference on Pattern Recognition, pp. 2832-2835, 2010.
  3. A.J. Law, D.G. Aliaga and A. Majumder, "Projector Placement Planning for High Quality Visualizations on Real-World Colored Objects," Visualization and Computer Graphics, Vol.16, Issue 6, pp. 1633-1641, 2010. https://doi.org/10.1109/TVCG.2010.189
  4. 김진헌, "노출 시간이 다른 두 HDR 영상의 융합기법," 한국멀티미디어학회논문지, Vol.13, No.4, pp. 526-534, 2010.
  5. 정준우 and 김경환, "색 상관 관계 기반의 색조검출 및 핵밀도 추정을 이용한 색 항상성 알고리즘," 한국멀티미디어학회논문지, Vol.13, No.4, pp. 535-546, 2010.
  6. A. Raij, G. Gill, A. Majumder, H. Towles, and H. Fuchs, "PixelFlex2: A Comprehensive, Automatic, Casually-Aligned Multi-Projector Display," IEEE International Workshop on Projector-Camera Systems, 2003.
  7. B. Sajadi and A. Majumder, "Auto-Calibration of Cylindrical Multi-Projector Systems," Virtual Reality Conference (VR), pp. 155-162, 2010.
  8. B. Sajadi and, A. Majumder, "Scalable Multiview Registration for Multi-Projector Displays on Vertically Extruded Surfaces," Computer Graphics Forum, Vol.29, Issue 3, pp. 1063-1072, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1467-8659.2009.01676.x
  9. K. Fujii, M. D. Grossberg, and S. K. Nayar, "A Projector-Camera System with Real-Time Photometric Adaptation for Dynamic Environments," IEEE Computer Society Conference on Computers Vision and Pattern Recognition CVPR'05), Vol.1, pp. 814-821, 2005.
  10. http://alumni.media.mit.edu/-cwren/interpolator
  11. H. W. Ok, S. D. Lee, W. H. Choe, D. S. Park, and C. Y. Kim, "Color processing for Multi- Primary Display Devices," Image Processing, IEEE International Conference, Vol.3. pp. 980-983, 2005.
  12. O. Bimber, A. Emmerling and T. Klemmer, "Embedded Entertainment with Smart Projector," IEEE Computer, Vol.38, No.1, pp. 56-63, 2005. https://doi.org/10.1109/MC.2005.34
  13. O. Bimber, D. Iwai, G. Wetzstein, and A. Grundhofer, "The Visual Computing of Projector-Camera Systems," Computer Graphics Forum, Volume 27, Issue 8, pp. 2219-2245, December 2008. https://doi.org/10.1111/j.1467-8659.2008.01175.x
  14. Y. Sheng, T. C. Yapo, and B. Cutler, "Global Illumination Compensation for Spatially Augmented Reality," Computer Graphics Forum, Volume 29, Issue 2, pp. 387-396, May 2010. https://doi.org/10.1111/j.1467-8659.2009.01608.x