참고문헌
- 박소현, 2011 문화예술 트렌드 분석 및 전망, 한국문화관광연구원, 2010.
- 김소영, 곽영식, 김용준, “Mixture Model을 이용한 공연관람고객의 시장세분화", 광고학연구(한국광고학회), 제14권, 제5호, pp.49-74, 2003.
- 강미선, "무용 공연 환경이 공연 관람 만족에 미치는 영향", 한국무용학회지, 제6권, 제1호, pp.1-9, 2006.
- 정옥조, 조송현, 장경로, “무용 공연의 관람환경과 관람 지속욕구 및 관람만족의 관계,” 한국체육학회지(한국체육학회), 제43권, 제3호, pp.549-567, 2004.
- E. Duncan and G. Eliot, “Customer Service Quality and Financial Performance among Australian Retail Financial Institutions", Journal of Financial Services Marketing, Vol.7, No.1, pp.25-41, 2002.
- D. Bowen, “Research through Participant Observation in Tourism: A Creative Solution to the Measurement of Consumer Satisfaction / Dissatisfaction (CS/D) among Tourists.” Journal of Travel Research, Vol.41, No.1, pp.4-14, 2002. https://doi.org/10.1177/0047287502041001002
- 설현정, 공연예술 기호에 관한 연구 - 무용기획에 따른 마케팅을 중심으로, 경희대학교 박사학위논문, 1997.
- O. G. Brokett 저, 김윤철 역, 연극개론, 한신문화사, 1989.
- 고정숙, 전통무용 공연 관람만족요인 및 관여도와 재방문의사와의 관계, 상명대학교 박사학위논문, 2009.
- 곽시내, 무용공연 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구, 성균관대학교 석사학위논문, 2003.
- 고순선, 공연 예술 현황 분석에 의한 무용 공연활성화 방안, 공주대학교 석사학위논문, 2007.
- 고희경, 마케팅 전략 수립을 위한 공연예술 소비자의 정보 탐색 연구, 서강대학교 석사학위논문, 1995.
- R. G. Picard, 김지운 역, 미디어 경제학, 나남, 1992.
- 김종욱, 신승균, 김병곤, "정보시스템 사용자의 기대, 시스템의 지각된 성능, 기대불일치가 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 실증적 연구", 경영정보학연구, 제14권, 제1호, pp.101-123, 2004(3).
- R. L. Oliver, "A Cognitive Model of the Antecedent and Consequence of Satisfaction Decisions", Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, pp.460-469, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
- R. L. Oliver and W. S. Desarbo, "Response Determinants in Satisfaction Judgments", The Journal of Consumer Research, Vol.14, No.4, pp.495-507, 1988. https://doi.org/10.1086/209131
- J. E. Swan and W. S. Matin, "Testing Comparison Level and Predictive Expectation Models of Satisfaction", Advances in Consumer Research, Vol.8, pp.77-82, 1981.
- 김미라, 이기춘, "의료서비스에 대한 소비자만족과 기대불일치 모델의 검증", 소비자학연구, 제15권, 제1호, pp.87-110, 2004.
- 신동식, "기대불일치이론을 적용한 테마파크 이용자의 이용만족과 전환의도에 관한 연구 - 대안 매력도의 조절효과 검정", 대한관광경영학회지, 제24권, 제2호, pp.177-197, 2009.
- A. Parasuraman, V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "A Conceptual Model of Service Quality and its Implication for Future Research", Journal of Marketing, Vol.49, pp.41-50, 1985.
- C. Gronroos, "A Service Quality Model and Its Marketing Implication", European Journal of Marketing, Vol.18, No.4, pp.36-44, 1984. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
- A. C. Reddy, B. D. Buskirk and A. Kaicker, "Tangibilizing the intangibles: some strategies for services marketing", Journal of Services Marketing, Vol.7, No.3, pp.13-17, 1993. https://doi.org/10.1108/08876049310044510
- A. Parasuraman, V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality", Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp.12-40, 1988.
- 이유재, 이준엽, "서비스 품질의 측정과 기대효과에 대한 재고찰:KS-SQI모형의 개발과 적용", 마케팅연구, 제16권, 제1호, pp.1-26, 2001.
- L. L. Berry, A PARASURAMAN et al., Marketing Services: Competing Through Quality, New York:Free Preses, 1991.
- J. M. Carman, "Consumer perceptions of service quality: An assessment of the SERVQUAL dimensions", Journal of Retailing, Vol.66, pp.33-55, 1990.
- M. Minor, T. Wagner, F. Brewerton and A. Hausman, "Rock on! An elementary model of customer satisfaction with musical performances", Journal of Services Marketing, Vol.18, No.1, pp.7-18, 2004. https://doi.org/10.1108/08876040410520672
- M. B. Holbrook and E. C. Hirschman, "The experiential aspects of consumption : consumer fantasies, feeling, and fun". Journal of Consumer Research 9, pp.132-140, 1982. https://doi.org/10.1086/208906
- 이종호, 정윤희, "영화관람 경험에서 만족에 관한 탐색적 연구", 소비자학연구, 제19권, 제2호, 2008.
- J. C. Olson and P. A. Dover, "Disconfirmation of consumer expectations through product trial", Journal of Applied Psychology, Vol.64, No.2, pp.179-189, 1979. https://doi.org/10.1037/0021-9010.64.2.179
- R. L. Oliver, SATISFACTION : A Behavioral Perspective on the Consumer, New York : McGraw-Hill, 1977.
- W. O. Bearden and J. E. Teel, "Selected determinants of consumer satisfaction and complaint reports", Journal of Marketing Research, Vol.20, pp.21-28, 1983. https://doi.org/10.2307/3151408
- A. Gilbert and J. R. Churchill, "A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs", Journal of Marketing Research, Vol.16, No.1, pp.64-73, 1979. https://doi.org/10.2307/3150876
- R. B. Woodruff, E. R. Cadotte and R. L. Jenkins, "Modeling Consumer Satisfaction Processes Using Experience-Based Norms", Journal of Marketing Research, Vol.20, No.3, pp.296-304, 1983. https://doi.org/10.2307/3151833
- M. Hume and G. S. Mort, "The consequence of appraisal emotion, service quality, perceived value and customer satisfaction on repurchase intent in the performing arts", Journal of Services Marketing, Vol.24, No.2, pp.170-182, 2010. https://doi.org/10.1108/08876041011031136
- R. Arora and J. Singer, “Customer Satisfaction and Value as Drivers of Business Success for Fine Dining Restaurants", Services Marketing Quarterly, Vol.28, No.1, pp89-102. 2006. https://doi.org/10.1300/J396v28n01_05
- C. White and Y. Yu, "Satisfaction Emotions and Consumer Behavior Intentions", Journal of Services Marketing, Vol.19, No.6, pp.411-420, 2005. https://doi.org/10.1108/08876040510620184
- J. L. Crompton and K. J. Mackay, "Users' perceptions of the relative importance of service quality dimensions in selected public recreation programs", Leisure Sciences, Vol.11, No.4, pp.367-375, 1989. https://doi.org/10.1080/01490408909512233
- R. Neelamegham and D. Jain, “Consumer choice process for experience goods: An econometric model and analysis”, Journal of Marketing Research, Vol.36, pp.373-386, 1999. https://doi.org/10.2307/3152083
- J. F. Engel and R. D. Blackwell, Consumer behavior, Dryden Press, 1982.
- G. E. Hempel, Marketing Strategies for Beginners, Belvor & Chatter; N.J, 1977.
- G. A. Churchill and C. J. Surprenant, "An Investigation into the Determinants of Customer Satisfaction", Journal of Marketing Research, Vol.19, pp.491-504, 1982. https://doi.org/10.2307/3151722
- 이유재, 이준엽, 라선아, "공연예술시장의 소비자행동 연구에 대한 고찰", 경영논집, 제33권, 제3호, pp.308-340, 1999.
- V. A. Zeithaml, L. L. Berry and A. Parasuraman, "The Behavioral Consequences of Service Quality". Journal of Marketing, Vol.60, pp.31-46. 1996.
- J. A. Fitzsimmons and G. B. Maurer, "A walk-through audit to improve restaurant performance", The Cornell HRA Quarterly, Vol.31, No.4, pp.95-99, 1991. https://doi.org/10.1177/001088049103100422
- W. M. Grove, B. A. Clementz, W. G. Iacono, J. Katsanis, "Smooth pursuit ocular motor dysfunction in schizophrenia: Evidence for a major gene", Am J Psychiatry, Vol.149, pp.1362-1368, 1992. https://doi.org/10.1176/ajp.149.10.1362
- R. A. Westbrook, "Product/Consumption-Based Affective Responses and Post-Purchase Process", Journal of Marketing Research, Vol.24, No.3, pp.258-270, 1987(8). https://doi.org/10.2307/3151636
- 채서일, 사회과학조사방법론(3판), B&M Books, 2005.
- 임종원, 마케팅조사 이렇게, 법문사, 1996.
- 양희동, 최인영, “사회적 영향이 정보 시스템 수용에 미치는 영향 - 정보기술수용모형(Technology Acceptance Model) 에서”, 경영정보학연구, 제11권, 제3호, pp.165-184, 2001.
- L. A. Hayduk, Structural equation modeling with LISREL: Essentials and advances, The Johns Hopkins University Press Marks and Kamins, 1987.
- 김미, 유일, “병원정보시스템의 성공 요인과 성과 모형에 관한 연구”, 경영정보학연구, 2002.
- R. B. Kline, Principle and Practice of Structural Equation Modeling, New York : The Guilford Press, 1998.