초록
3D 입체영화의 성공사례가 지속되면서 전세계적으로 관련 기술과 산업적 가치에 대한 관심이 급증하고 있다. 그러나 <아바타>의 성공 이후 많은 영화들 이 무분별하게 3D 입체영화로 제작되면서, 미흡한 스토리텔링과 연출로 인해 영화의 완성도가 떨어졌다는 비판을 받았다. 3D 입체영화는 기존의 영화와는 다른 제작상의 특징들을 기획 단계부터 철저히 고려하여 제작하여야 한다. 본고에서는 3D 입체영화에 적합한 연출에 중점을 두고 크게 시간적 요소, 공간감을 살리는 화면연출, 시점으로 나누어 적합한 연출방법에 대해 분석하였다. 향후 전세계적으로 3D 입체콘텐츠의 수요가 늘어날 것이며, 우리나라 역시 이러한 시장의 변화에 주목하여, 양질의 콘텐츠를 제작하여 3D 입체영상 콘텐츠시장에서 우위를 점할 수 있는 계기를 만들어야할 것이다.
All over the world, the interest in technology and industrial value has been increasing rapidly due to the continuing commercial successes of three dimensional films. However, after the commercial success of , without exception, lots of three dimensional films had been produced thoughtlessly. Hereby, these films incurred a censure owing to bad degree of completion related to insufficient storytelling and directing. For three dimensional films, characteristic of producing should be considered perfectly in the planning stage unlike previous films. This study concentrates upon proper directing for three dimensional films, and analyzes the method of it, roughly divided into three parts ; the lapse of time, directing the screen which can highlight space sense, and the point of sight. Henceforth, The demand of three dimensional contents will increase all around the world, at such time, we also should take note of the change, and then produce excellent contents which can lead to have a chance to gain the supper hand in the market of three dimensional contents.