Abstract
Recent popularity of the smartphone market, with the explosive growth of mobile location-based SNS(Social Network Service), is into the mainstream. SNS aims to cooperate and share information with all users, but mobile SNS is still not easy people with disabilities. In addition to using the Web, it has difficulty to provide an appropriate interface to access such as smartphone for people with disabilities. This paper will specify and analyze the context-awareness technology and SNS function, and study a variety of information that students with disabilities such as time, location and activity states including data collection and analysis of the situation by converting the status information. It has provide that students with disabilities to lead comfortable life in school according to the various types of disabilities, and school information and safety services using mobile location-based SNS.
최근 스마트폰 시장의 인기와 더불어 모바일 위치기반 SNS가 폭발적으로 성장하고 있다. SNS는 모든 사용자들이 지인과 협력하고 정보를 공유하는 것을 목적으로 하고 있지만, 아직까지 장애인들이 스마트폰과 같은 모바일 SNS를 접하기가 쉽지 않다. 또한 웹을 사용하는데 어려움을 가지고 있는 장애인들이 스마트폰과 같은 기기를 사용하기에 적절한 인터페이스를 제공하고 있는 지에 대한 접근성에 대해 연구할 필요도 있다. 본 논문에서는 상황 인식 기술과 SNS의 기능을 명세하고 분석한 후, 다양한 정보 즉, 시간, 장소 및 활동 상태 등을 포함하는 데이타 수집과 상황정보 분석을 통한 연구를 수행한다. 이를 통하여 장애학생이 편하게 학교생활을 영위하도록 장애유형별 상황인지에 맞는 각종 학사 및 안전서비스를 제공받을 수 있는 모바일 위치기반 SNS 연동 서비스에 대하여 연구한다.