Study on Spatial Characteristics of Student Transfer in Southern Area of Gyeonggi Province

경기도 남부지역 학생이동의 공간적 특성에 관한 연구

  • Kim, Hyung-Mi (Department of Geography Education, Korea National University of Education) ;
  • Joo, Kyung-Sik (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 김형미 (한국교원대학교 지리교육과) ;
  • 주경식 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Received : 2011.08.30
  • Accepted : 2011.11.04
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This study analyzed the characteristics of spaces to and from which middle school students transfer, especially centering around the school districts of Southern area in Gyeonggi Province such as Suwon, Osan, Yongin, and Hwaseong. This study was conducted to provide the suggestions regarding educational policies such as the positioning to appropriate school districts, improving of educational environment, and implementing of educational equity, by analyzing, based on the empirical data, the educational spaces of four cities showing rapid population growth due to recent suburbanization. The characteristics of distribution of variables such as schools for each district affecting the student transfer, housing development, and socioeconomics in the research object region are mainly analyzed through the correlation analysis, multiple regression analysis, and cluster analysis. As a result, there is shown a distinct spatial difference between school districts of the cty downtown and urban fringe, and between school districts of the conventional cities(cities that have been from the past: note of translator) and new land development regions. First, the school districts in the city downtown showed lots of transfers between neighboring school districts, while the school districts in the urban fringes showed transfer-out tendencies strongly. Second, it was the new land development regions where the transfer-in rate is the highest in the Southern area of Gyeonggi Province. Third, the said new land development regions required the supply of educational installations and educational support that can meet educational demands, since these regions have relatively lower qualitied educational environments compared to the conventional cities where the fluidity of students is lower. Fourth, in the summary of all of the said three results, the student transfer in the southern area of Gyeonggi Province was shown in the spaces centering around the multi-core area by reflecting the restructuring of suburban area.

본 연구는 경기도 남부 지역의 수원, 오산, 용인, 화성의 학군들을 중심으로 중학생의 전 출입의 공간적 특성을 분석을 하였다. 최근 교외화로 빠른 인구 성장을 나타내고 있는 네 개 도시 지역의 교육공간을 학생이동의 실증적 데이터를 토대로 분석하여 학군의 적정 배치, 교육환경 개선, 교육 형평성 실현 등 교육 정책의 시사점을 제공하고자 하였다. 연구지역의 학생이동에 영향을 미치는 학군별 학교, 주택개발, 사회경제적 변수의 분포 특성은 상관관계 분석, 다중회귀 분석, 군집분석을 통해 주로 파악되었다. 그 결과 도시의 중심부와 주변부, 그리고 기존의 도시들과 신흥택지개발 지역의 학군들 간에 뚜렷한 공간적 차이가 나타났다. 첫째, 도시 중심부의 학군은 인접학군간의 이동이 많은 반면, 도시 주변부의 학군은 전출 성향이 강했다. 둘째, 경기도 남부지역에서 전입률이 가장 높은 지역은 신흥택지개발지역인 것으로 나타났다. 셋째, 이들 신흥택지개발지역은 학생의 유동성이 낮은 기존 도시들에 비해 상대적으로 교육 환경이 열악하여 교육 수요를 충족할 수 있는 교육시설의 공급과 지원이 필요하였다. 넷째, 이상을 종합해 볼 때 경기도 남부지역의 학생이동은 교외지역의 재구조화를 반영하여 다핵을 중심으로 공간상에 나타났다.

Keywords