통행사슬유형 선택행태에 관한 연구

A Study on Trip Chain Typed Selection Behavior

  • 투고 : 2010.12.06
  • 심사 : 2011.04.21
  • 발행 : 2011.06.30

초록

본 연구에서는 통행사슬(Trip Chain)개념을 이용하여 개인이 통행시 통행목적과 통행연계수를 고려하는 행태에 대하여 분석하였다. 통행사슬을 먼저 통근통행을 포함하는 통행과 통근통행을 포함하지 않는 기타통행으로 구분하고 각각의 통행사슬에서 한 곳의 경유지만을 이동하는 단순연계통행과 2개 이상을 경유하는 복합연계통행으로 구분하였다. 방법론으로는 2단계 네스티드 로짓모델(Nested logit model)을 이용하여 분석하였으며 그 결과, 출생년도가 높을수록 남성일수록, 고정사무실기반 직장일수록 단순연계통행보다는 복합연계통행을 할 경향이 높게 나타났다. 반대로 차량을 보유할수록, 월수입이 300만원미만일수록, 평균통행시간과 평균체류시간이 오래 걸린 응답자일수록 단순연계통행일 경향이 높은 것으로 분석되었다.(p<0.001) 본 연구에서는 2006년 수도권 가구통행실태 조사자료를 이용하였다.

Using 2006 metropolitan household travel survey data, this study analyzes trip behaviors based on a concept of trip chains using both trip purpose and number of trip linkages. For the analysis, trip chains are classified into two groups depending on including commute trips. Each group is further classified into a single linkage (i.e., Origin-Destination trips without any intermediate stop-by) and multiple linkages (Origin-Destination trip with at least one intermediate stop-by). The analysis is conducted using the two-step Nested Logit Model. Computational results identifying the characteristics of single and multiple linkages show that the young, male and office employee drivers tend to have more multiple linkages than single linkages in their trips. In contrast, it is shown that a driver whose monthly income is less than 3,000,000 Korean Won with a longer commute time more likely to make a trip chain with single linkages (p<0.0001).

키워드

참고문헌

  1. 김대웅․배영석․이명미(1992) "취업자의 1일 통행수단선택 분석 및 모형의 시간이전성 검토", 대한교통학회지, 제17권 제5호, 대한교통학회, pp.19-32.
  2. 윤대식(1997), "통근통행자의 통행패턴 선택행태의 분석", 대한교통학회지, 제15권 제4호, 대한교통학회, pp.35-51.
  3. 이성우․민성희․박지영․윤성도(2005) "로짓․프라빗모형 응용", 박영사.
  4. 추상호․권세나․김동호(2008), "통행사슬 특성 분석에 관한 연구 (서울시 사례를 중심으로)", 대한교통학회지, 제26권 제4호, 대한교통학회, pp.87-97.
  5. 2006 수도권 가구통행실태조사 II 가구통행실태조사 및 OD구축(2007), 수도권교통본부, 서울시, 인천시, 경기도.
  6. 近藤勝直(1987), "交通行動分析", 光洋書房
  7. 西井和夫(1993), "時空間制約下における2ストップチェインのパス選択モデル", 土木学会論文集, No.470 IV-20, pp.105-114.
  8. Adler, T., M. Ben-Akiva(1979), "A Theoretical and Empirical Model of Trip Chaining Behavior". Trans. Res., 13B, pp.243-257.
  9. Bentley, G. A., A. Bruce, D. R. Jones(1977) "Intra-urban Journeys and Activity Linkages". Socio-Economic Planning Science, 11, pp. 213-220. https://doi.org/10.1016/0038-0121(77)90025-8
  10. Graham Currie, Alexa Delbosc(2010), "Exploring the trip chaining behaviour of public transport users in Melbourne", Transport Policy, Volume 18, Issue 1, pp.204-210.
  11. Kondo Katsunao, Kitamura Ryuichi(1987), "Time-space constraints and the formation of trip chains", Regional Science and Urban Economics, Volume 17, Issue 1, February, pp.49-65. https://doi.org/10.1016/0166-0462(87)90068-8
  12. ZHANG Meng, SUN Quanxin, CHEN Jinchuan and GUO Jifu(2008), "Travel Behavior Analysis of the Females in Beijing", Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, Volume 8, Issue 2, pp.19-26. https://doi.org/10.1016/S1570-6672(08)60015-X
  13. Kitamura Ryuichi(1985), "Trip chaining in a linear city", Transportation Research Part A: General Volume 19, Issue 2, pp.155-167.
  14. Golob, Thomas F. Hensher David A.(2007), "The trip chaining activity of Sydney residents: A cross-section assessment by age group with a focus on seniors", Journal of Transport Geography, Volume 15, Issue 4, pp.298-312. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2006.09.005