DOI QR코드

DOI QR Code

실습에 기반한 임베디드 소프트웨어 설계 교육

A Project-Based Embedded Software Design Course

  • 문정호 (강릉원주대학교 전자공학과) ;
  • 박래정 (강릉원주대학교 전자공학과)
  • 투고 : 2011.07.02
  • 심사 : 2011.10.07
  • 발행 : 2011.10.25

초록

이 논문은 임베디드 소프트웨어 설계 과목을 위한 실습 키트 하드웨어와 이 키트를 사용한 임베디드 소프트웨어 설계 교육 과정에 대해서 소개한다. 임베디드 소프트웨어 설계 과목은 그 특성상 실습과 한 학기에 걸친 프로젝트 위주로 진행되는데 이를 위해서는 소프트웨어를 실행시킬 실습 키트가 꼭 필요하다. 학생들이 하드웨어를 완벽하게 이해하고 소프트웨어 설계 및 개발을 진행할 수 있도록 학생들의 수준에 맞는 맞춤형 실습 키트 하드웨어를 설계하고 제작하였다. 학생들은 제작된 실습 키트를 사용하여 디바이스구동 소프트웨어에서부터 사용자 인터페이스까지 임베디드 소프트웨어 전 계층에 걸친 프로그램 설계하고 구현해 봄으로써 보다 수월하게 임베디드 시스템에 대한 이해를 넓히고 프로그램 개발 능력을 향상시킬 수 있었다.

This paper presents a senior-level embedded software design course using a customized training kit. Embedded software design courses commonly entail a lot of practice hours and a semester-long project and thus requires a hardware platform on which the embedded software runs. A training kit has been designed such that both hardware system and operating system are not too complicated or heavy for undergraduate students to fully understand and to develop embedded software on their own. The course using the customized training kit gives the students hands-on experience of embedded software design and programming ranging from device drivers to user interface, thereby enabling them to have in-depth understanding of embedded software and to improve their programming skills more easily and faster than when using commercial training kits.

키워드

참고문헌

  1. C.-S. Lee, J.-H. Su, K.-E. Lin, J.-H. Chang, and G.-H. Lin, "A project-based laboratory for learning embedded system design with industry support," IEEE Trans. Educ., vol. 53, no. 2, pp. 173-181, 2010. https://doi.org/10.1109/TE.2008.2010990
  2. S. Hussmann and D. Jensen, "Crazy car race contest: multicourse design curricula in embedded system design," IEEE Trans. Educ., vol. 50, no. 1, pp. 61-67, 2007. https://doi.org/10.1109/TE.2006.888906
  3. E. Taslidere, F. S. Cohen, and F. K. Reisman, "Wireless sensor networks─A hands-on modular experiments platform for enhanced pedagogical learning," IEEE Trans. Educ., vol. 51, no. 3, pp. 400-412, 2008. https://doi.org/10.1109/TE.2008.921792
  4. S. H. Kim and J. W. Jeon, "Introduction for freshmen to embedded systems using LEGO mindstorms," IEEE Trans. Educ., vol. 52, no. 1, pp. 99-108, 2009. https://doi.org/10.1109/TE.2008.919809
  5. J. O. Hamblen, "Using a low-cost SoC computer and a commercial RTOS in an embedded systems design course," IEEE Trans. Educ., vol. 51, no. 3, pp. 356-363, 2009.
  6. H. Mitsui, H. Kambe, and H. Koizumi, "Use of student experiments for teaching embedded software development including HW/SW co-design," IEEE Trans. Educ., vol. 52, no. 3, pp. 436-443, 2009. https://doi.org/10.1109/TE.2008.930096
  7. J.-S. Chenard, Z. Zilic, and M. Prokic, "A laboratory setup and teaching methodology for wireless and mobile embedded systems," IEEE Trans. Educ., vol. 51, no. 3, pp. 378-384, 2008. https://doi.org/10.1109/TE.2008.919690
  8. K. G. Ricks, D. J. Jackson, W. A. Stapleton, "An embedded systems curriculum based on the IEEE/ACM model curriculum," IEEE Trans. Educ., vol. 51, no. 2, pp. 262-270, 2008. https://doi.org/10.1109/TE.2007.909359
  9. ATMEL coporation, ATmega128 datasheet.
  10. J. J. Labrosse, MicroC/OS-II: The Real-Time Kernel, 2nd ed. CMB books, 2002.