참고문헌
- 곽원일.최원일(2008) 디지털 저작물의 불법복제 행동에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구. 통상정보연구 10(4), 47-63.
- 궁효정(2008) 복제품에 대한 태도와 구매의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구: 중국 소비자를중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
- 권지인(2009) 국내외 모바일 애플리케이션 마켓 현황과 시사점. 정보통신정책 21(13), 1-16.
- 금영숙(1987) 제품에 대한 위험 지각에 따른 준거집단의 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 김광용(2004) 윤리적 의사결정관점의 소프트웨어 불법복제에 관한 연구. 정보화정책 11(4), 48-86.
- 김광용.정수용(1999) 정보윤리의사결정에 관한 실증연구-S/W 불법 복제를 중심으로. 한국정보전략학회 1999 추계학술대회 논문집, 663-673.
- 김정훈(2004) 소비자 특성에 따른 소비자 비윤리행동. 한국생활과학회지 13(3), 417-423.
- 김지연.문지영.박정권.최은정.이지연(2010) 인터넷쇼핑몰에서 구매 경험과 소비자 특성이 의류 제품 구매 시 지각하는 위험과 구매 저해에 미치는 영향. 복식문화연구 18(1), 118-132.
- 디지털타임즈(2011) SW 불법복제 피해액 급증. (2011.05.23). http://www.dt.co.kr/contents.htm?article_no=2011051302010151600002
- 서울경제(2010) 모바일 애플리케이션 불법복제 기승. (2011.05.23). http://economy.hankooki.com/lpage/industry/201008/e2010082317484970260.htm
- 손재권.오정석(2010) 앱스토어 경제학. 서울: 한스미디어.
- 신상헌(2000) 복제품에 대한 소비자의 구매동기와 윤리에 관한 연구. 마케팅관리연구 5(2), 103-121.
- 양용석(2010) 스마트폰 확산으로 인한 국내 통신시장 환경변화 및 법. 제도적 대응방안. 정보통신정책 22(11), 1-20.
- 이성현.윤병호(2010) 스마트폰의 연관 산업 구조에 관한 연구. 정보처리학회지 17(3), 13-20.
- 이영원(2009) 상품 특성에 따른 인터넷 소비자의 지각 위험에 관한 연구. 언론과학연구 9(4), 576-602.
- 이학식(2005) 마케팅조사. 서울시: 법문사.
- 임종원․박형진․강명수(2001) 마케팅조사방법론. 서울시: 법문사.
- 조용희.강윤정(2010) CUG를 이용한 스마트폰 개인화 방안. 정보처리학회지 17(3), 73-80.
- 최순화(2007) 4인4색의 중산층 소비시장. CEO Information 619, 1-20.
- Colby A, Kohlberg L, Gibbs J, Lieberman M(1983) A longitudinal study of moral judgment. Monographs of the Society for Research in Child Development 48, 1-2.
- Cox DF(1967) Risk-taking and information-handling in consumer behavior. Boston: Harvard Univ. Press.
- Dowling GR, Staclin R(1994) A model of perceived risk and intended risk-handling activity. Journal of Consumer Research 21, 119-134. https://doi.org/10.1086/209386
- Dubinsky AJ, Loken B(1989) Analyzing ethical decision making in marketing. Journal of Business Research 19, 83-107. https://doi.org/10.1016/0148-2963(89)90001-5
- Jones TM(1991) Ethical decision making by individuals: An issue-contingent model. Academy of Management Review 16(2), 366-395.
- Kohlberg L(1984) Essays in moral development: The psychology of moraldevelopment. New York: Harper and Row.
- Luthar HK, DiBattista RA, Gautschi T(1997) Perception of what the ethical climate os and what it should\ be: The role of gender, academic status and ethical education. Journal of Business Ethics 16, 205-217. https://doi.org/10.1023/A:1017980520924
- Maddala GS(1983) Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. Cambridge: Cambridge Univ. press.
- McMahon JM, Harvey RJ(2006) An analysis of the factor structure of Jone's moral intensity construct. Journal of Business Ethics 64, 381-404. https://doi.org/10.1007/s10551-006-0006-5
- McMahon JM, Harvey RJ(2007) The effect of moral intensity on ethical judgment. Journal of Business Ethics 72, 335-357. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9174-6
- Morris SA, McDonald RA(1995) The role of moral intensity in moral judgements: An empirical investigation. Journal of Business Ethics 14, 715-726. https://doi.org/10.1007/BF00872325
- Nguyen NT, Biderman MD(2008) Studying ethical judgments and behavioral intentions as a structural equations: Evidence from the multidimensional ethics scale. Journal of Business Ethics 64, 381-404.
- Paolillo GP, Vitell SJ(2002) An empirical investigation of the influence of selected personal, organizational and moral intensity factors on ethical decision making. Journal of Business Ethics 35, 65-74. https://doi.org/10.1023/A:1012648521593
- Rest JR(1986) Moral development: Advances in research and theory. New York: Praeger.
- Ruegger D, King EW(1992) A study of the effect of age and gender upon student business ethics. Journal of Business Ethics 11, 179-186. https://doi.org/10.1007/BF00871965
- Singer M, Mitchell S, Turner J(1998) Consideration of moral intensity in ethicality judgements: It's relationship with whistle blowing and need-forcognition. Journal of Business Ethics 17, 527-541.
- Tan B(2002) Understanding consumer ethical decision making with respect to purchase of pirated software. Journal of Consumer Marketing 19(2), 96-111. https://doi.org/10.1108/07363760210420531
- Tang J, Farn C(2005) The effect of interpersonal influence on soft lifting. Journal of Business Ethics 56, 149-161. https://doi.org/10.1007/s10551-004-2170-9
- Yoon C(2011) Theory of planned behavior and ethics theory in digital piracy: An integrated model. Journal of Business Ethics 100, 405-417. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0687-7