Journal of the HCI Society of Korea (한국HCI학회논문지)
- Volume 6 Issue 2
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- Pages.1-9
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- 2011
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- 1976-0671(pISSN)
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- 2671-7611(eISSN)
Effects of The Types of the Profile Pictures and the Types of Messages on the Impression Formation of the Twitter Account Owner (TAO)
트위터 프로필 사진 유형과 메시지 유형이 트위터 계정소유자 (TAO)의 인상형성에 미치는 영향 -트위터 계정 소유자(TAO)의 온라인 자기 제시(Self-presentation) 요소와 인상 형성 간의 상관관계 연구
- Kim, Ah-Reum ;
- Park, Mi-Na ;
- Jeon, Dae-Won ;
- Kang, Mi-Ri ;
- Kong, Hye-Jin ;
- Gu, Yoo-Ri ;
- Jin, Min-Soo ;
- Kim, Joo-Han
- 김아름 (연세대학교 커뮤니케이션 대학원) ;
- 박민아 (연세대학교 커뮤니케이션 대학원) ;
- 전대원 (연세대학교 신문방송학과) ;
- 강미리 (연세대학교 신문방송학과) ;
- 공혜진 (연세대학교 신문방송학과) ;
- 구유리 (연세대학교 신문방송학과) ;
- 진민수 (연세대학교 신문방송학과) ;
- 김주환 (연세대학교 언론홍보영상학부)
- Received : 2011.04.30
- Accepted : 2011.10.22
- Published : 2011.11.30
Abstract
Increasing communication through social media forming impression becomes more important. In this research, how three stimulus can build the impression of Twitter Account Owner(TAO) such as the types of the profile pictures, the types of timeline messages and the number of followers. We analysed the feelings of respondents when they face TAO's formal picture and informal picture, informative message and normal message, the number of followers. We, in addition, measured the willingness of respondents whether they want to develop their relationship online and offline as well. As a result, informative message draws positive reliability and makes respondent want to build deeper relationship with TAO at online. Respondent answered TAO's informal picture was more likable than formal picture and more reliable when informative message and formal picture were provided together. Our study shows that there are actual differences at attitudes of respondents by the types of the profile pictures and the types of timeline messages. Thus, we can conclude that TAOs can modify their impressions at online as they hope to.
최근 소셜미디어를 통한 커뮤니케이션이 늘어나면서 소셜미디어에서의 인상형성에 대한 관심도 급증하고 있다. 본 연구에서는 트위터 프로필 사진의 유형과 타임라인 메시지 유형이 트위터 계정소유자(TAO)의 인상을 어떻게 형성하는가를 알아보고자 했다. 즉, 온라인상에서 TAO의 메인화면을 구성할 때 격식적 사진과 비격식적 사진, 정보적 메시지와 일상적 메시지 등 각각의 유형에 따라 피험자가 느끼는 인상이 어떤 차이를 보이는지를 분석했다. 더나아가 온 오프라인으로 각각 관계를 발전시킬 의향 역시 측정하였다. 그 결과, 메시지 유형이 정보적 메시지일 경우, 일상적인 메시지일 경우보다 TAO의 신뢰도 향상에 긍정적인 영향을 미쳤고, 온라인 안에서의 관계 형성 의지를 높이는 것으로 나타났다. 또한 프로필 사진이 비격식적인 사진일 때가 격식적인 사진일 때보다 TAO의 호감도를 높여주었다. 정보적 메시지와 격식적 사진이 함께 제시 되었을 때 신뢰도가 가장 높았다. 일상적 메시지와 비격식적 사진이 함께 제시되었을 때 신뢰도는 가장 낮은 반면 호감도는 가장 높았다. 결과적으로 소셜미디어에서의 인상형성 을 TAO가 원하는 양상으로 구성할 수 있을 것이라는 의미를 도출해낼 수 있었다.