A Survey on the Attitude of Grade-schoolers Without Disabilities Toward Children With Disabilities

초등학교 고학년 학생의 장애아동에 대한 인식 조사

  • Kim, Bo-Ram (Fun&Play Motor Development Center) ;
  • Kim, Ho-Young (Dept. of Occupational Therapy, Supporting Center for Special Education, Ulsan Metropolitan Gangnam District Office of Education) ;
  • Son, You-Ra (Dept. of Occupational Therapy, Supporting Center for Special Education, Ulsan Metropolitan Gangnam District Office of Education) ;
  • Oh, Jin-Ju (Dept. of Occupational Therapy, Supporting Center for Special Education, Ulsan Metropolitan Gangnam District Office of Education) ;
  • Yoon, Seul-Ki (Dreamland) ;
  • Lee, Hyo-Jeong (Dept. of Occupational Therapy, Inchang Hospital) ;
  • Chang, Moon-Young (Dept. of Occupational Therapy, College of Biomedical Science and Engineering, Inje University)
  • 김보람 (펀앤플레이(fun & play) 운동발달센터) ;
  • 김호영 (울산강남교육청 특수교육지원센터 작업치료실) ;
  • 손유라 (울산강남교육청 특수교육지원센터 작업치료실) ;
  • 오진주 (울산강남교육청 특수교육지원센터 작업치료실) ;
  • 윤슬기 (지적장애인 생활시설 꿈의 동산) ;
  • 이효정 (인창병원 작업치료실) ;
  • 장문영 (인제대학교 의생명공학대학 작업치료학과)
  • Received : 2011.06.07
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.09.11

Abstract

Objective : The purpose of this study was to investigate attitude of grade-schoolers toward children with disabilities. Methods : The subjects of this study were grade-schoolers who have not received an inclusive education in Gim-hae. The study was surveyed from October second to 17th in 2008. The survey was categorized into three parts; comradeship, activity, and study. Each part of the survey consists of 10 questions. Data were analyzed by SPSS (version 12.0). Results : The results were as follows; First, the attitude of girls toward disabled students was non-significant compared to boys. Second, the order of attitude degree in grade of students was 4, 6, and 5. The attitude toward children with disabilities showed statistically significant difference according to grade(F=3.546, p<0.05). Third, the attitude of students who have experience of contact with people with disabilities was non-significant compared to non-experienced students. Conclusion : In conclusion, therefore peer groups in lower class levels showed more positive attitude toward the children with disabilities. The result will be useful information for understanding disabled children and making positive attitude. Also it is expected that occupational therapists help disabled children to participate in school life successfully using these information.

목적 : 초등학교 고학년 학생의 장애아동에 대한 인식을 알아보는 것이다. 연구방법 : 연구 대상은 김해시에 소재한 통합교육을 실시하지 않는 초등학교의 4, 5, 6학년의 비장애 아동이었다. 연구 기간은 2008년 10월 2일부터 10월 17일까지였으며, 설문지를 사용하였다. 설문지의 하위 영역은 사귐, 활 동, 학업 영역의 세 부분으로 각 10문항으로 이루어져 있으며 SPSS 12.0을 사용하여 분석하였다. 결과 : 장애아동에 대한 인식조사 결과 첫째, 성별에 따른 인식은 남학생보다 여학생의 평균 점수가 높았으나 통계 적으로 유의미한 차이는 없었다. 둘째, 학년에 따른 인식은 4학년의 평균 점수가 가장 높았고 6학년이 가장 낮았으며 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(F=3.546, p<0.05). 셋째, 장애인 접촉 유무에 따른 인식은 접촉 경험이 없는 학생이 있는 학생보다 평균점수가 높았으나 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 결론 : 비장애학생의 장애아동에 대한 인식은 학년에 따라 차이가 있었다. 본 연구는 작업치료사들에게 장애아동에 대한 또래집단의 인식에 대한 정보를 제공함으로써 학교환경에 대한 이해를 도울 수 있을 것이다.

Keywords