Measurement of Level of Stereoscopic Visual Fatigue for User Discomfort Improvement

사용자 불편함 개선을 위한 입체 영상 피로도 지수 측정

  • Kim, Jong-Hak (Department of Electrical and Computer Engineering, Sungkyunkwan University) ;
  • Kim, Jueng-Hun (Department of Electrical and Computer Engineering, Sungkyunkwan University) ;
  • Ham, Hun-Ho (Department of Electrical and Computer Engineering, Sungkyunkwan University) ;
  • Cho, Jun-Dong (Department of Electrical and Computer Engineering, Sungkyunkwan University)
  • 김종학 (성균관대학교 정보통신공학부 전기전자컴퓨터공학과) ;
  • 김정훈 (성균관대학교 정보통신공학부 전기전자컴퓨터공학과) ;
  • 함헌호 (성균관대학교 정보통신공학부 전기전자컴퓨터공학과) ;
  • 조준동 (성균관대학교 정보통신공학부 전기전자컴퓨터공학과)
  • Received : 2011.06.30
  • Accepted : 2011.10.10
  • Published : 2011.10.25

Abstract

As various 3D contents have been developed recently, number of users who use 3D glasses in the cinema or their house has increased. However, since a stereoscopic image causes visual fatigue, developers also advise children and pregnant against watching it for hours. In this paper, we proposed measurement of level of visual fatigue degree by analyzing histogram obtained from a disparity-map. We used binocular disparity approach which is a fundamental factor occurred by a stereoscopic image. This research can be used as an user discomfort improvement method by referring to a stereoscopic image producing and compensation. To obtain a disparity-map, our proposed method used a census algorithm which is suitable for real-time processing.

최근 다양한 3D 콘텐츠가 개발됨에 따라, 극장이나 자택에서 3D 안경을 이용하는 사용자들이 증가하고 있다. 하지만 입체 영상이 피로감을 발생시키기 때문에, 개발자들도 특히 어린이나 임산부 등에게는 장시간 시청을 지양할 것을 권고한다. 본 논문에서는 이러한 사용자 불편함을 개선하기 위해 디스페리티-맵의 히스토그램을 분석하여 영상 피로도 지수 측정을 제안하였다. 영상 피로도 지수 측정은 입체 영상의 피로도를 발생시키는 가장 기본적인 요인인 두 눈으로 보는 차이를 이용하였다. 이는 입체 영상을 생성하거나 보정, 또는 시청할 때 참조하여 사용자 불편함을 개선할 수 있다. 제안된 방법에서는 디스페리티-맵을 얻기 위해 실시간 처리에 적합한 Census 알고리즘을 사용하였다.

Keywords

References

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