DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Matrix-focused Instructional Materials for Personal Education for the Gifted Middle School Students of Computer Science

중등 정보과학 영재 사사지도 행렬중심 교수학습 자료 개발

  • Lee, Hyung-Bong (Dept. of Computer Science & Engineering, Gangneung-Wonju National University)
  • 이형봉 (강릉원주대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2011.08.24
  • Accepted : 2011.10.08
  • Published : 2011.12.31

Abstract

In recent years, parents of students and government have been taking a growing interest in education for the gifted students and there are many research reports about the gifted education. Most of the reports, however, focuses on the conceptional feature of the gifted education program such as organization, operation, management, evaluation, etc,. In other words, there are very few researches on instructional materials for gifted students even though the materials is a critical factor for successful education programs. So, this paper introduces a lecture notes used in a personal education for gifted students to contribute in developing education contents in computer science area. The instructional materials titled as "The Necessity and Application of Matrix in Computer Science" is based on linear equation to usher the students into creative problem recognition and groping for solutions. Also, the instructional materials is useful for students to understand the tight mathematics-computer science relationship and the basic concept of liner algebra.

최근 몇 년 사이, 학부모는 물론 국가 차원에서 영재 교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 영재 교육에 관한 많은 연구들이 발표되고 있다. 그러나, 그들 대부분의 초점이 개괄적이고 총론적인 관점에서 영재 교육 프로그램의 구축, 운영, 관리, 평가 등에 있고, 정작 교육 프로그램의 성패와 직결되는 구체적인 교수학습 주제를 다루는 연구는 극히 드물다. 오늘날 영재교육의 필요성이나 효율성이 재론되고 있는 원인 중의 하나는바로 영재 교육의 특수성들이 고려된 영역별 훌륭한 교육 시나리오의 빈곤에 있음을 부인할 수 없다. 따라서, 이 연구에서는 중등 정보과학 영재 사사 지도과정에서 적용되었던 탐구 내용을 소개함으로써 정보분야 영재교육을 위한 교수학습 자료 개발에 작은 보탬이 되고자한다. '컴퓨터과학에서 행렬의 필요성과 활용'이란 주제의 이 교수학습 자료는 중등 수학의 1차 연립방정식 풀이 과정을 기반으로 창의적 문제 발견 및 해결을 유도하도록 구성되었고, 수학과 컴퓨터 과학과의 긴밀한 연계성 및 선형대수학의 기초 개념 이해에도 유익하다.

Keywords

References

  1. Wikipedia Korea(The Free Encyclopedia), http://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%B2%9C%EC%9E%AC. Wikipedia Foundation Inc., 2011.
  2. Korea Law Information Center, http://www.law.go.kr/%B9%FD%B7%C9/%BF%B5%C0%E7%B1%B3%C0%B0%C1%F8%C8%EF%B9%FD, Korea Ministry of Government Legislation, 2011.
  3. In Baum, S. M., Reis, S. M., & Maxfield, L. R. (Eds.), "Nurturing the gifts and talents of primary grade students", Mansfield Center, CT: Creative Learning Press, 1998. (http://www.gifted.uconn.edu/sem/semart13.html)
  4. D. E. Knuth, "The Art of Computer Programming, Volume 1-3, Third Edition" Addison-Wesley, 2004.
  5. Jaho Lee, Hyeon-jong Oh, "Design and Validation of Education Contents of Algorithm for the Gifted Elementary Students of Computer Science", Journal of Gifted/Talented Education, Vol. 19, No. 2, pp.353-380, 2009.
  6. Ki-Soon Han, "Current status and future prospect of gofted education programs", The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, Vol. 5, No. 1, pp.110-129, 2006.
  7. Woo-Cheon Jeon, "An Introduction to Education for the Gifted Children in IT", Dodeulsaekim, 2010.
  8. News paper article, "Gyeonggi Provincial Office Education, Evaluation for the all of the 603 Gifted Education Institutions 603", NewsWin, April 27, 2011. (http://www.newswin.kr/news/articleView.html?idxno=6774)
  9. Mi-Sook Kim, "Instructional Materials for IT Education for the Gifted", Korean Educational Development Institute. December, 2006.
  10. Wikipedia English(The Free Encyclopedia), http://en.wikipedia.org/wiki/Equation, Wikipedia Foundation Inc., 2011.
  11. David M. Burton, "Elementary Number Theory, Seventh Edition", McGraw Hill, pp. 17-31, May 2010.

Cited by

  1. 영재교육 수혜 경험이 학교 성적 및 학업 능력에 미치는 영향 vol.18, pp.10, 2011, https://doi.org/10.9708/jksci.2013.18.10.245
  2. 물의 흐름을 이용한 논리 게이트 기반 융합형 중등 정보과학 영재 교수·학습 자료 개발 vol.19, pp.12, 2011, https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.12.369