The Children's Needs for the Child Psychiatric Therapy Environment as to the Type of Problem

아동의 문제 특성에 따른 상담치료환경에 대한 요구

  • 박수빈 (부산대학교 주거환경학과 및 노인생활환경연구소) ;
  • 김소영 (부산대학교 대학원 주거환경학과)
  • Received : 2011.10.31
  • Accepted : 2011.12.09
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study is to propose how the interior of the child psychiatric therapy Environment should be designed according to different problems that children have. For the purpose, this research has been conducted with a literature review and an empirical survey. The subjects of the survey were 100 children, 58 male and 42 female, who were using child psychiatric therapy centers located in Busan. Findings are as follows: (1) Children with behavior problem($C_b$) showed a significantly higher satistaction with the entrance and the information in a given child psychiatric therapy space than children with emotional problem ($C_e$) did. (2) Spatial attitude of $C_e$ and $C_b$ were significantly differed. (3) Colors that were being preferred by $C_e$ were cold colors, for example, blue and indigo. While, $C_b$ were preferring warm colors such as red and yellow. (4) There was difference in the image of a entrance and classrooms at the child psychiatric therapy center that children had in mind, the two groups of children were quite differently feeling about the size and noise of the therapy space.

Keywords

References

  1. 김성현, 임상미술치료의 이해, 학지사, 2006
  2. 김유정, 주의력 결핍 과잉행동 장애 아동의 치료 공간 실내설계 계획, 홍익대학교 건축도시대학원 석사학위논문, 2007
  3. 김정언, 놀이치료실 환경구성실태에 관한 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문, 2001
  4. 이평, 놀이치료 공간 분석을 통한 치료교육환경디자인에 관한 연구, 숭실대학교 대학원 석사학위논문, 2008
  5. 문정민, 유아 놀이 공간 환경디자인 및 그 과정에 관한연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1989
  6. 미국정신의학회, 정신장애의 진단 및 통계편람 제 4판 (DSMN), 하나의 학사, 1997
  7. 박랑규.이은주 편역, 아동발달과 발달장애, 특수교육, 2002
  8. 박수빈, 가족치료 중심의 심리상담공간 계획, 홍익대학교 건축 도시 대학원 석사학위 논문, 2010
  9. 박지현, 놀이치료 내담아동의 문제유형에 따른 놀이 내용의 비교, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 2006
  10. 서붕교.이경락.이현희, 건축환경행동의 이해, 기문당, 2007
  11. 양호정, 미술치료공간이 치료과정에 미치는 영향 연구, 명지대학교 대학원 석사학위 논문, 2004
  12. 염숙경, 아동의 증상과 특성별 놀이치료, 학지사, 2009
  13. 이근매, 정서.장애아동을 위한 미술치료의 이해, 교육과학사, 2003
  14. 이숙희.고인숙, 놀이치료-아동세계의 이해, 교육 아카데미, 2003
  15. 이지은, 아동의 놀이행태로 본 놀이치료실 실내디자인에 관한 연구, 건국대학교 건축전문대학원 석사학위논문, 2003
  16. 이현정, 아동미술치료실의 실태조사에 의한 개선방안 연구, 원광대학교 대학원 석사학위논문, 2003
  17. 일본건축학회, 인간심리행태와 환경디자인, 배현미 역, 선문당, 2000
  18. 임종운, 아동복지론, 홍익재, 2002
  19. 장태은, 초등학교 특수학급 아동 미술치료 환경의 중요성 연구, 명지대학교 대학원 석사학위논문, 2006
  20. 정여주, 미술치료의 이해, 학지사, 2003
  21. 정유진, 상담자의 환경심리를 고려한 실내계획에 관한 연구, 홍익대학교 도시건축대학원 석사학위논문, 2005
  22. 정현희, 실제적용 중심의 미술치료, 학지사, 2006
  23. 정혜자, 어린이 마음 치유, 2008
  24. 차재호 외, 환경심리학, 학지사, 1997
  25. 채경선.김주아, 아동정신건강, 창지사, 2008
  26. 천진희 외, 보육시설 실내디자인 및 교구/놀이시설물 디자인 매뉴얼, 상명대학교 디자인센터, 2007
  27. 최외선 외, 미술치료기법, 학지사, 2006
  28. 최진희, 아동 놀이치료 시설의 실내디자인 설계지침에 관한 연구, 상명대학교 대학원 박사학위논문, 2009
  29. 한성심.송주미, 아동복지론, 창지사, 2006
  30. 홍은주 외, 아동예술치료의 이론과 실제, 청목출판사, 2008
  31. 홍창의, 소아정신의학, 서울:중앙문화사, 2005
  32. 황혜정, 아동과 환경, 학지사, 2003
  33. Wenar, C. & Kerig, P., Developmental Psychopathology-from infancy through adolescence, 발달정신병리학-영아기부터 청소 년기까지, 이춘재 외 9人역, 박학사, 2006