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카와모토 키하치로 작품의 영화적 표현 기법

Cinematic Method on Kihachiro Kawamoto's works

  • 박기령 (중앙대학교 첨단영상대학원 BK)
  • 투고 : 2011.11.15
  • 심사 : 2011.12.21
  • 발행 : 2011.12.31

초록

본 논문에서는 일본의 애니메이션 작가인 카와모토 키하치로의 작품을 분석했다. 카와모토는 1968년 <하나오리> 이래 1970년대 <오니>(1972년), <도조지>(1976년), <카타쿠>(1979년) 와 같이 주로 일본의 전통극에 관심을 가지고 인형 애니메이션을 제작했다. 이들 작품은 인간의 고뇌, 절망감 등을 테마로 다루며 내러티브 상 극적인 전개를 특징으로 한다. 애니메이션에서 극적인 내러티브를 화면으로 구성하는 데에는 다양한 방식이 있을 것이다. 인형의 움직임을 만들어 내거나 조명의 효과를 사용하는 등 카와모토 역시 인형의 움직임 및 조명에 의한 연출법을 사용했다. 뿐만 아니라 편집 - 쇼트와 쇼트의 관계 - 에 크게 의존하여 극적인 내러티브의 전개를 도모하고 있다고 여겨진다. 그래서 여기에서는 <오니>, <도조지>, <화택>의 세 작품을 분석하여 대체적으로 고전적 연속성의 원리를 따르며 극적인 전개를 도모하는 카와모토의 편집의 유형을 논하고자 한다. 즉, 카와모토 작품에서 연속 편집과 그 효과를 논함으로써 애니메이션과 영화 사이에 잠재된 다양한 가능성을 시사하는 것이 본 논문의 목적이다. 애니메이션 작가는 다양한 방식으로 그 가능성을 탐구할 수 있겠지만, 카와모토의 경우에는 영화 제작 현장에서 익힌 경험을 바탕으로 편집에서 고전적인 연속성의 원리를 도입하여 인형 애니메이션이라는 특수한 세계의 내러티브가 관객에게 설득력 있게 제시되도록 '영화적 표현 기법'을 시도하고 있다고 할 수 있겠다.

In this essay, Japanese animator Kihachiro Kawamoto's works will be analyzed. Kawamoto made Breaking of Branches is Forbidden in 1968 and was famous for puppet animation as The Demon(1972), Dojoji Temple(1976) and House of Flame(1979) used Japanese traditional elements in his works. The themes are the agony and despair of a human being, and the narrative is developed dramatically. This is possible through a variety of techniques in animation expression. For example of this are the movement of the puppets and the lighting. In the case of Kawamoto's works, above all, it can be said that the dramatic development depends on editing - the relation of each shot to the next shot. Therefore, this analysis will focus especially on the editing of The Demon, Dojoji Temple and House of Flame. Kawamoto's method of editing will be examed and the analysis will confirm that classical continuity edting by controling space and time has been used. Namely that the effect of editing enhances dramatic development of the narrative on Kawamoto's works. This study will also discuss the benefit of using cinematic methods of in animation. Eventhough it is not essential, Kawamoto chooses cinematic method editing. Through their use, he is able to absorb the audience in the traditional Japanese world which ordinarily could be too difficult to understand through puppet animation.

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