The Influences of Dominant Brand in the Extension Product Category on Consumer Attitude About Fashion Brand Extension

패션브랜드 확장 시 확장제품군 내 지배적 브랜드가 확장제품의 호의도에 미치는 영향 - 경쟁 브랜드 간 품질차이와 소비자 자기관을 중심으로 -

  • Kwak, Ji-Hye (Dept. of Fashion Design, SungKyunKwan University) ;
  • Hwang, Sun-Jin (Dept. of Fashion Design, SungKyunKwan University)
  • Received : 2011.08.22
  • Accepted : 2011.11.17
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of dominant brand, the quality variation among brands in the extension product category and the self-construals on consumer's attitude about extension products. The experimental design consist of three-way complex factors and 226 subjects participated for the study. The results showed that when there was fashion brand extension, whether or not there was an existing dominant brand in the extension product category, the quality variation among brands in the extension product category and the types of self-construals had a significant interaction effect on their favorableness and intention to purchase the extension products. Regardless of an existing dominant brand however, the group who had an interdependent self-construal showed higher favorableness and intention to purchase the extension products when the quality variation among brands in the extension product category was lower than when it was high, whereas the group who had an independent self-construal showed no significant difference of the favorableness and intention to purchase the extension products.

Keywords

References

  1. 안광호, 한상만, 전성률 (2009), 전략적 브랜드관리, 서울: 학현사.
  2. Taylor, Valerie A and Willam O, Bearden (2002), The Effect of Price on Brand Extension Evaluations: The Moderating Role of Extension Similarity, Journal of the Academy of Marketing Science, 30(Spring), pp. 131-140.
  3. 양윤주(2003), 브랜드 확장 시 브랜드 희석효과를 조절하는 변수들의 역할에 관한 연구. 마케팅연구, 18(14), pp. 99-122.
  4. Han, Jin K. (1998), Brand Extensions in a Competitive context Effects of Competitive Targets and Product Attribute Typicality on Perceived Quality, Academy of Marketing Science Review.
  5. 전성률, 허종호 (2006), 확장제품군내 지배적 경쟁브랜드가 소비자의 확장제품평가에 미치는 영향, 마케팅연구, 21(4), pp. 1-22.
  6. Volckner, F & Satter, H. (2006), Drivers of Brand Extension Success, Journal of Marketing, 70(2), pp. 18-34.
  7. 장미순, 최정원 (2010), 패션디자이너 브랜드 이미지와 제휴 브랜드 제품 구매태도에 관한 연구, 복식, 60(8), pp. 38-50.
  8. Park, C. Whan, Sandra Milberg, and Robert Lawson (1991), Evaluation of Brand Extensions: The Role of Product Feature Similarity and Brand Concept Consistency, Journal of Consumer Research, 18(September), pp. 185-193
  9. 황선진, 송기은, 이윤경 (2003), 조정변수로서 소비자의 유행관여, 상표친숙성, 부정적정 보가 의류상표확장 평가에 미치는 영향, 한국의류학회지, 27(1), pp. 9-17.
  10. Nijssen. Edwin J. (1999), Sucess factors of line extension of fast-moving consumer goods, European Journal of Marketing, 33(5/6), pp. 450-469.
  11. 홍금희, 민경진 (2005), 여성 캐주얼 상표확장에 대한 상표개성과 상표자산의 영향, 한국의류학회지, 29(6), pp. 753-763.
  12. 임성경, 유지헌 (2010), 국내 전개 패션상품의 브랜드 확장에 관한 연구, 복식문화연구, 18(3), pp. 452-464.
  13. 황선진, 윤지영, 전호경(2009), 의류시장에서 제휴제품에 대한 사전지식, 파트너브랜드의 부정적 정보와 시장 지위가 제휴의류제품에 대한 소비자 태도에 미치 는 영향, 한국의류학회지, 33(4), pp. 519-530.
  14. 전소연 (2009), 지각된 품질요인이 고객 충성도에 미치는 영향: PB와 NB간의 차이분석을 중심으로, 한양대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 이미지(2009), 의복소비자특성에 따른 서비스품질 및 의복품질 지각이 소비자 만족에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 김효정, 황선진 (2011), 지각된 가치와 위험이 인터넷 패션 쇼핑몰의 수입패션제품 구매행동에 미치는 영향 -공식딜러와 비공식딜러의 비교분석을 중심으로, 복 식, 61(4), pp. 63-75.
  17. 황경순, 황선진 (2007), 인터넷 패션 쇼핑몰의 서비스 품질이 소비 감정과 만족도에 미치는 영향, 복식, 57 (9), pp. 149-160.
  18. 황선진 (1987), 복장 사회심리학 측면에서 본 의복의 동조성에 관한 분석 연구, 복식, 11, pp. 44-50.
  19. 전성률, 허종호, 홍성민 (2003), 브랜드 시장성과에 대한 정보의 유형이 브랜드 자산에 미치는 효과에 관한 연구, 한국마케팅학회, 마케팅연구, 18(2), pp. 1-19.
  20. 황윤용 (2002), 소비자의 개인주의/집단주의 성향이 제품평가단서 지각과 정보탐색행동에 미 치는 영향에 관한 연구, 한국마케팅저널, 3(4), pp. 59-89.
  21. 안광호, 황선진, 정찬진 (2010), 패션마케팅, 서울: 수학사.
  22. 이우용, 이민훈 (2002), 브랜드 확장의 지각된 적합성이 확장제품 광고유형에 따른 소비 자 태도에 미치는 영향에 관한 연구, 마케팅연구, 17(3), pp. 93-122.
  23. 이승희, 장윤경 (2007), 패션브랜드 애착이 확장된 브랜드태도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 31(1), pp. 151-161.
  24. Barone, M. J., Miniard & Romeo, J. B. (2000), The influence of positive mood on brand extension evaluations, Journal of Consumer Research, 26 (March), pp. 386-401.
  25. 이영주 (2008), 패션브랜드 확장 시 모브랜드에 대한 태도가 확장패션제품에 미치는 영향에 관한 연구, 한국의류산업학회지, 10(4), pp. 506-514.
  26. Carpenter. Gregory S, Nakamoto, op. cit., pp. 1268-1278.
  27. Smith, Daniel C and C. Whan Park (1992), The Effects of Brand Extension on Market Share and Advertising Efficiency, Journal of Marketing Research, 29(August), pp. 296-313.
  28. Jun, Sung Youl, Tridib and S. P. Raj (1999), Effects of Technological Hierarchy on Brnad Extension Evaluations, Journal of Business Research, 46, pp. 31-43.
  29. Aaker. D. A & Keller. K. L. (1990), Consumer Evalution of Brand Extension, Journal of Marketing. 54(Jan.), pp. 27-41.
  30. Keller, K. L. & D. A. Aaker (1992), The Effects of Sequential Introduction of Brand Extension, Journal of Marketing Research, Feb., pp. 35-50.
  31. 김수진, 정명선 (2006), 의류제품구매 시 지각된 서비스품질과 상징적 점포이미지가 점포충성도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 30(1), pp. 48-58.
  32. 한상인, 황선진 (2010), Kano모델 및 PCSI지수를 통한 의류점포의 서비스품질에 관한 연구, 복식, 61(1), pp. 34-46.
  33. 박현희 (2005), 브랜드 사전지식, 사전 브랜드 태도, 지각된 품질이 VMD인지와 태도에 미치는 영향, 한국의류산업학회지, 7(5), pp. 519-526.
  34. Markus, Kazel and Shinobu Kitayama (1991), Culture and the Self: Impications for cognition, Emotion and Motivation, Psychological Review, 98(April), pp. 224-253.
  35. 윤원아, 김기옥 (2000), 소비자의 집단주의-개인주의 성향에 관한 척도개발, 소비자학연구, 11(3), pp. 1-14.
  36. Han, Sang-Pil and Sharon Shavitt (1994), Persuasion and Cultrue: Advertising Appeals in Individualistic and Collectivistic Societies, Journal of Experimental Social Psychology, 30(July), pp. 326-350.
  37. Briley, Donnel A, Michael W. Morris, and Itamar Simonson (2000), Reasons as Carriers of Culture: Dynamic versus Dispositional Models of Cultural Influence on Decision Making, Journal of Consumer Research, 27(September), pp. 157-178.
  38. 전대근, 이은영 (2006), 준거집단이 청소년의 패션브랜드 동조행동에 미치는 영향, 한국의류학회지, 30 (9/10), pp. 1434-1444.
  39. 심정희 (2007), 개인주의-집단주의 성향에 따른 의복 행동, 의복추구 이미지의 차이에 관한 연구, 한국의류학회지, 31(11), pp. 1574-1585.
  40. "타임, 내셔널 브랜드의 자존심을 지킨다." (2011. 8), 패션채널, pp. 72-75.
  41. 장은영 (2008), 패션유통과 마케팅, 서울: 교학사 p. 30.
  42. "컴포트 슈즈, 미풍에서 강풍으로 체인지" (2011. 4. 1), 패션채널, pp. 124-127.
  43. 김도형 (2006), 브랜드 시장 성과정보 유형이 브랜드 선호도에 미치는 효과에 관한 연구, 서강대학교 대학원 석사학위논문.
  44. Taylor, Valerie A. and Willam (2002), The Effect of Price on Brand Extension Evaluations, Journal of the Academy of Marketing Science, 30(Spring), pp. 131-140.
  45. 전성률, 주태욱, 확장제품시장의 주도적 브랜드가 확장제품평가에 미치는 효과: 시장변수의 조절효과를 중심으로, 소비자학연구, 19(4), pp. 19-40.
  46. Hellofs,Linda L. and Robert Jacobson (1999), Market share and Customer's Perecptionsof Quality: When Can Firms Grow Their Way to Higher Versus Lower Quality? Journal of Marketing, 6(January), pp. 16-25.
  47. 전성률, 주태욱, 김도형 (2009), 브랜드 시장성과 정보가 브랜드 평가에 미치는 효과: 개인특성변수의 조절 효과를 중심으로, 소비자학연구, 19(4), pp. 19-40.