A Study on Graffiti Expressions of Fashion Illustration

패션 일러스트레이션의 그라피티적 표현에 관한 연구

  • Received : 2011.07.16
  • Accepted : 2011.10.07
  • Published : 2011.11.30

Abstract

In the sense that it performs a function of communication with public, fashion illustration, which visualizes fashion information in an illustrated way, shares similar characteristics with graffiti, which represents the society of its time while having a value as a modern art itself. Therefore, the study aims to seek possibility of graffiti expression of fashion illustration, and to establish theoretical research systems for reestablishment of practical development methods of the graffiti expressions. The concrete contents of this study include followings: First, it examines the methods and characteristics of the graffiti expressions by analyzing the works of graffiti artists in order to understand the concept of graffiti and to find out the theoretical approach to it. Second, it investigates the characteristics of graffiti, and proposes concepts associated with graffiti after analyzing examples of fashion illustration which graffiti expressions are reflected. Third, it draws meanings that the use of graffiti expressions has in fashion illustration. In conclusion, graffiti expressions in fashion illustration are used in brand logos and text, human body deformation and omissions, autonomous expressions of variety of materials, symbolism, amusement, and autonomy as they are characterized by strong colors to express significance.

Keywords

References

  1. Ursula, K. F. (2009), Revolution is the New Black: Graffiti/Art and Mark-making Practices, Archaeologies, 5(2), p. 210. https://doi.org/10.1007/s11759-009-9107-y
  2. 김해원 (2007), 한국 일러스트레이션에서의 그라피티(Graffiti)적 표현 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 12-13.
  3. Dawber, M. (2007), Big Book of Fashion Illustration, NY: Sterling Pub Co Inc.
  4. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers.
  5. BorrelliI, L.(2004), Fashion Illustration Next, London: Thames&Hudson.
  6. 자료 검색일 2011. 4. 2, http://www.trendland.net
  7. 동은진 (2004), 대중문화에 나타난 장 미셸 바스키아의 작품 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 황요섭 (2002), 키스해링(Keith Haring)의 작품에 나타난 대중성에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김호정 (1994), 그라피티를 응용한 복식디자인 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 김주영 외 (1997), 현대복식에 나타난 그라피티(Graffiti) 기법에 관한 연구, 복식문화연구, 5(3), pp. 77-95.
  11. 이효진 (2002), 서양복식에 나타난 Graffiti의 기호에 관한 연구, 복식문화연구, 10(3), pp. 213-235.
  12. 이하정, 이연희 (2010), 키스 해링(Keith Haring)의 작품을 응용한 니트웨어 디자인, 복식, 61(1), pp. 69-83.
  13. 나현신 (2008), 포스트 디지털 시대의 퍼놀로지 패션 디자인에 관한 연구, 복식, 58(4), pp. 47-57.
  14. 김선영 (2007), 현대패션에 나타난 그라피티에 관한 연구, 한국의류학회지, 31(5), pp. 777-787.
  15. 자료검색일 2011. 3. 20, http://100.naver.com/100.nhn?docid=741411
  16. 동은진 (2004), 대중문화에 나타난 장 미셸 바스키아의 작품 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. pp. 16-22.
  17. Ursula, K. F. (2009), Revolution is the New Black: Graffiti/Art and Mark-making Practices, Archaeologies, 5(2), pp. 210-216. https://doi.org/10.1007/s11759-009-9107-y
  18. Marhall, R., Marshall, R., Thompson, R. D. (1995), Jean-Michel Basquiat, NY: Harry N Abrams, pp. 231-238.
  19. 김해원 (2007), 한국 일러스트레이션에서의 그라피티(Graffiti)적 표현 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 26.
  20. 황요섭 (2002), 키스해링(Keith Haring)의 작품에 나타난 대중성에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문. p. 42.
  21. 자료검색일 2011. 4. 11, http://www.haring.com/cgi-bin/art_lrg.cgi?date=1983&genre=Painting&start=0&id=00598
  22. 자료검색일 2011. 4. 20, http://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/basquiat/street-to-studio/english/explore_heritage.php
  23. Emeoreulring, L. (2008), Jean-Michel Basquiat, 김광우 역 (2008), 장 미셸 바스키아, 서울: 마로니에북스, pp. 89-96.
  24. 자료검색일 2011. 4. 11, http://www.haring.com/cgi-bin/art.cgi?date=1986&genre=Painting&start=0
  25. 자료검색일 2011. 4. 20, http://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/basquiat/street-to-studio/english/whobasquiat.php
  26. Marhall, R., Marshall, R., Thompson, R. D. (1995), Jean-Michel Basquiat, NY: Harry N Abrams, pp. 236.
  27. 자료검색일 2011. 4. 11, http://www.haring.com/cgi-bin/art_lrg.cgi?date=1984&genre=Painting&start=0&id=00596
  28. 황요섭 (2002), 키스해링(Keith Haring)의 작품에 나타난 대중성에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문. p. 29.
  29. Gould, R. & Schiffer, M. (1981), Modern Material Culture: The Archaeology of Us, NY: Academic Press, p. 78.
  30. 자료검색일 2011. 4. 20, http://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/basquiat/street-to-studio/english/explore_artistic.php
  31. 김선영 (2007), 현대패션에 나타난 그라피티에 관한 연구, 한국의류학회지, 31(5), pp. 785.
  32. 자료검색일 2011. 4. 11, http://www.haring.com/cgi-bin/art_lrg.cgi?date=1982&genre=Painting&start=0&id=00141
  33. 자료검색일 2011. 4. 20, http://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/basquiat/street-to-studio/english/explore_cultural.php
  34. 황요섭 (2002), 키스해링(Keith Haring)의 작품에 나타난 대중성에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문. p. 56.
  35. 자료검색일 2011. 5. 2, http://trendland.net/?s=Nordstrom&x=13&y=13
  36. Dawber, M. (2007), Big Book of Fashion Illustration, NY: Sterling Pub Co Inc., p. 165.
  37. Dawber, M. (2007), Big Book of Fashion Illustration, NY: Sterling Pub Co Inc., p. 126.
  38. 김영태 (2009), 현대패션에 나타난 Graffiti 이미지에 관한 연구, 연세대학교 생활환경대학원 석사학위논문, pp. 50-56.
  39. 김영태 (2009), 현대패션에 나타난 Graffiti 이미지에 관한 연구, 연세대학교 생활환경대학원 석사학위논문, pp. 71.
  40. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, p. 103.
  41. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, p. 193.
  42. 자료검색일 2011. 5. 2, http://trendland.net/?s=Miss+Marc+Marc+Jacobs
  43. 이정아 (2006), 그라피티(Graffiti)를 모티브로 한 코디네이션 직물에 관한 연구, 상명대학교 예술디자인대학원 석사학위논문, pp. 26-31.
  44. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, p. 95.
  45. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, p. 113.
  46. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, p. 105.
  47. 김호정 (1994), 그라피티를 응용한 복식디자인 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 46.
  48. 김영태 (2009), 현대패션에 나타난 Graffiti 이미지에 관한 연구, 연세대학교 생활환경대학원 석사학위논문, p. 52.
  49. Dawber, M. (2007), Big Book of Fashion Illustration, NY: Sterling Pub Co Inc., p. 95.
  50. Dawber, M. (2007), Big Book of Fashion Illustration, NY: Sterling Pub Co Inc., p. 76.
  51. 김선영 (2007), 현대패션에 나타난 그라피티에 관한 연구, 한국의류학회지, 31(5), pp. 789.
  52. 이효진 (2002), 서양복식에 나타난 Graffiti의 기호에 관한 연구, 복식문화연구, 10(3), pp. 223-227.
  53. 최혜진 (2009), 투명 소재에 의한 레이어링 방법을 응용한 입체적 패션일러스트레이션 연구, 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위논문, pp. 43-48.
  54. 김주영 외 (1997), 현대복식에 나타난 그라피티(Graffiti) 기법에 관한 연구, 복식문화연구, 5(3), p. 392.
  55. 유영재 (2007), 뉴미디어로서의 그라피티에 관한 연구, 기초조형학연구, 8(1), pp. 344-347.
  56. Morris, B. (2010), Fashion Illustrator, London: Laurence King Publishers, pp. 95-113.
  57. 동은진 (2004), 대중문화에 나타난 장 미셸 바스키아의 작품 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. p. 65.
  58. 김해원 (2007), 한국 일러스트레이션에서의 그라피티(Graffiti)적 표현 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 57.