Abstract
Adult-learners of online education have been distant from studying for a long time and are rather familiar with the old massive education. As a result, despite the excellent ability in self-control learning that results in great academic performances and academic continuity, the learners give up on learning, feeling depressed for not being able to perform their advantage, the self-control learning ability. The study developed a self-control learning model and UDL design learning model in order to establish e-mentoring system. For the analysis on results of the experiment, the researcher extracted academic grade, the rate of re-register, and the amount of total studying time after dividing new students and transfer students of H cyber university into the control group and the experimental group. In conclusion, the results showed that more satisfied the control group is, the higher academic achievements and the higher academic continuity are accomplished.
성인학습자는 일반적으로 자기조절학습이 뛰어나 학업성취도와 학업지속성이 높지만, 온라인 교육 환경에서는 오랜 기간 학습의 중단과 과거 집합교육에 익숙하여 성인학습자의 장점인 자기조절학습이 쉽지 않아 학업저하 및 학업포기 현상이 발생되고 있다. 본 연구에서는 자기조절학습과 UDL설계 학습모형을 개발하고 이것을 적용한 e-멘토링 시스템을 구축하였다. 실험결과를 분석하기 위하여 연구자는 H 사이버대학교 신.편입 학습자를 대상으로 통제집단과 실험집단으로 구분하고 집단별 100명을 대상으로 학습동기전략질문지(MSLQ)를 기반으로 총 36문항의 질문지로 구성된 학업만족도 설문조사를 하였으며, 학업성취도와 학업지속성에 대한 영향을 알고자 1학기의 성적, 재등록률, 학습시간을 추출하였다. 상관분석 결과는 실험집단에서 만족도가 높을수록 학업성취도(성적)와 학업지속성(재등록률, 학습시간)이 높음을 보이고 있다 본 연구의 결과로 원격대학교 성인학습자들에게 새로운 형태의 e-러닝 교육 부적응 문제를 해결을 할 수 있는 방향과 기준을 제시할 수 있을 것이다.