Abstract
Ship are a box-shaped structure. It is used often fore and aft parts, bilge strake, deck with camber of ship structures. When this structure is compared with flat plate structure, it different to behaviour. Generally, if it subjected to axial compressive load, ultimate strength depend on the change of curvature. Also, In this paper, stiffened curved plate with 1/2+1+1/2 bay model subjected to compressive load carried out the elasto-plastic large deflection series analysis. and parameter effect considered slender ratio, web height/thickness as well as change of curvature and investigated collapse mode for analysis model.
선박은 상자형태 구조로 구성되어 있으며 선박의 선 수미, 선저만곡부, 갑판 등에 주로 사용하고 있다. 이런 구조는 박판구조이며 1차 지지부재로 사용된다. 평판구조와 비교하였을 때 상이한 거동을 보이며 일반적으로 압축하중을 받을 경우 곡률변화에 따라 다른 좌굴 및 최종 강도 경향을 나타냈다. 따라서 본 논문에서는 압축하중을 받고 있는 보강곡판인 1/2+1+1/2 bay 모델에 대하여 비선형유한요소해석을 수행하였으며 매개변수 영향은 곡률변화뿐만 아니라 세장비, 웨브높이/두께 등을 고려하여 해석모델에 대한 붕괴모드에 대해 검토하였다.