The Relationship of Private Security Provider's Corporate Social Responsibility and Job Satisfaction and Organizational Commitment

민간경비업자의 사회적 책임과 직무만족 및 조직몰입의 관계

  • 배두열 (대구과학대학/경호무도과) ;
  • 김일곤 (대구과학대학/경호무도과)
  • Received : 2011.09.30
  • Accepted : 2011.10.14
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the causal relationships among corporate social responsibility, job satisfaction, and organization commitment in the Private Security Provides's. One hundred eight one questionnaires, with a 72.4% response rate from a convenient sample of 12 security organization guards, were utilized to study the relationships between research constructs. SPSS(14.0 version) were guard to analyze the unintentionality of research concepts and reliability test, and confirmatory factor analysis were performed. Factor analyses identified three internal dimensions of relational factor as superior relation. There are among results, first, the corporate social responsibility is influencing to job satisfaction positively. second, the corporate social responsibility is influencing to organizational commitment positively. third, the job satisfaction is influencing to organizational commitment positively.

이 연구의 목적은 민간경비업자의 사회적 책임이 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이 연구는 민간경비회사의 종사원을 모집단으로 설정한 후 유의표집법을 실시하였으며, 최종분석에 이용된 사례 수는 총 181명(72.4%)이다. 연구에 사용된 설문지 문항은 총 62문항으로 구성되었다. 이 연구에서는 사회적 책임, 직무만족, 조직몰입에 대한 탐색적 요인 분석 및 신뢰도분석, 변수간의 관계를 파악하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 설문지의 신뢰도는 Cronbach's ${\alpha}$값이 .689이상으로 나타났다. 연구결과로는 첫째, 사법적 책임은 규범적 몰입에 영향을 미칠 뿐만 아니라, 업무대인관계, 이직의도, 보수를 통하여 규범적몰입과 감정적몰입, 유지적몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 업무대인관계는 규범적몰입과 감정적몰입에, 이직의도는 유지적몰입에, 보수는 규범적몰입, 유지적몰입, 감정적몰입 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직무만족은 조직몰입에 정적인 영향을 미친다. 즉, 직무만족이 높아지면 업무대인관계, 보수에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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